ניסים ונפלאות- מדריך אפקט
|
שולחן עורך
|
קומיקס
|
במכללה האיסלמית בניו-דלהי
|
הזמנות, פליירים ומודעות
|
אנרכיסטית ישראלית בברזיל
|
יוצרים זכויות
|
מזרחיות וערביות באמנות
|
החכה
אינטליגנטי ואדיש
בנערותי הייתי מכורה לתקליטים. כשהייתי מקשיבה לתקליט, זה היה הדבר היחיד שעשיתי. לעולם לא כליווי לעיסוקים אחרים. הייתי מתמסרת כל-כולי ונותנת לתקליט להוביל אותי אל עולם הזוי, שהיה הופך לסמיך ועשיר יותר מרצועה לרצועה. בפטיפון העתיק שלנו, כשהגיע סוף הצד, המחט היתה חגה עד אין קץ בחריץ האחרון, ברשרוש מונוטוני קצוב ונעים שהגיע רק בקושי אל הכרתי המעוננת. אך מה נורא היה הדבר, כשבמקום להשמיע את הבזזזט המנחם היא היתה קופצת בחזרה לרצועה הראשונה ומתחילה שוב לנגן! ***
בניגוד לרברס, גיבור הפרק הקודם שנולד, כנראה, מתוך האפשרות הטכנולוגית, הלו?פ? הוא אולי המניפולציה העתיקה ביותר והטבעית מכולן. למרות הטרנדיות שלו והקישור המיידי שהוא מזמין למכני ולדיגיטלי, הוא היה כאן מאז ומעולם; מה שהיה הוא שיהיה, והשמש השוקעת-זורחת-שוקעת היתה, יש להניח, המופע הראשון של הלופ עלי אדמות, ומן הסתם גם קוהלת לא היה הראשון להגיד את זה. ***
הלופ של ימינו, המוכר לנו משלל האנימציות שמקיפות אותנו, הוא למעשה קאמבק של לופ ישן ממנו, זה של העולם הטרום-קולנועי. לב מנוביץ', אחד הכותבים המרכזיים של שפת המדיה החדשה, תכופות משווה בין התקופה הטרום-קולנועית, כשהמאמץ הטכנולוגי התנקז בעיקר לניסיון להניע תמונה באופן אמין (מה שבעתיד ייקרא motion picture) ובין תצורות ה-moving image הדיגיטליות של ימינו. אחת מנקודות הדמיון בין התקופות שמנוביץ' מצביע עליהן היא הלופ. כאז כן עכשיו: השימוש בלופ נבע במקור ממצוקת אחסון חומרתית [1] או תוכנתית [2]. מכשירי התמונות הנעות לא יכלו להכיל יותר מתמונות ספורות, שאותן היה צריך לסובב במהירות כדי לצור אשליה של תנועה (להמחשת המגבלה הפיזית, קחו לדוגמא flip-book; עבה ככל שיהיה, הוא יעניק לנו רק שניות ספורות של צפייה). כמובן שסרטון של שתי שניות וחצי לא סיפק את הצופים, לכן היה צריך לבנות את הרצף באופן שיאפשר לסיבוב להמשיך עוד ועוד בצורה חלקה והגיונית. בקולנוע אפשר היה לפגוש אותו רק כמבנה משני בתוך עלילה רחבה יותר, ובעיקר כאמצעי קומי, למשל, בסצינות הסלפסטיק המפורסמות של רדיפה אינסופית אחר כובע בורח (הושטת היד לעבר הכובע היא שגורמת להתרחקותו, וזו מצריכה הושטת יד נוספת וחוזר חלילה. עשו זאת בעצמכם), או של סולם שקצותיו מכים לסירוגין שני ראשים אומללים[זהירות. זה לא מצחיק, וקורה גם בחיים. הנה ספר שילמד אתכם להיזהר]. ***
הקולנוע, כמו החשיבה המערבית בכללה, נטו אם כן להכחיש את הלופ, כי הלופ מכחיש את האדם, שאותו היינו רגילים להעמיד במרכז, בעמדת שליטה והשפעה. הלופ, מצדו, מצפצף על כולם. כמו במקרה התקליט שבו פתחתי, ההתערבות היחידה המשמעותית בו היא פשוט להפסיק אותו, אם רק אפשר. ***
הלופ היוצר את עצמו, כמו זה של אינו, הוא סוג של פרדוקס - "לופ מוזר" (strange loop), כלשון המונח שטבע דגלאס הופסטאדטר [פרופסור למדעים קוגניטיביים ולמדעי המחשב, ומחבר "Godell, Escher, Bach: an eternal golden braid", שזיכה אותו בפרס פוליצר]. למשפחת הלופים המוזרים שייכים מקרים כמו פרדוקס השקרן ("טענה זו היא שקרית", למשל, היא טענה שמייצרת לופ: אם הטענה היא שקרית, הרי היא אמיתית, מה שאומר שהיא בעצם שקרית, מה שאומר וחו"ח), או ציור הידיים המציירות את עצמן של אשר [שציוריו קורמים כאן עור וגידים]. הלופ המוזר גם מפר הייררכיות; "מה קדם למה?" ו"מה יצר את מה?" הופכות לבלתי פתירות בעליל. הלופ לא מעוניין בהן. הוא לא חותר אל עבר מטרה, אל נקודה בזמן, הוא תמיד בתנועה. בלופ המושלם ההתחלה והסוף אינם חשובים עוד. הלופ מכיל את עצמו, ניזון מעצמו, באוטונומיה מושלמת, כמו האורבורוס , הנחש שאוכל את זנבו. בניגוד ללופ המתפתח של בריאן אינו, הלופ הקלאסי לא חורג ממסלולו הקבוע, והדינמיקה שלו נחשבת בדרך-כלל למלכודת, למעגל מרושע שממחיש את חוסר האונים של זה הנתון בו [ור' כאן דוגמא ללופ חיובי וללופ שלילי]. חוסר השליטה במהלך העניינים והעדר המבט הרפלקסיבי (זה שמצריך נקודת מבט חיצונית) הן חרדות אופייניות לעולם המערבי. אולי גם הפחד שמעוררים רכבות הרים ומתקני לונה-פארק מחוללי בעתה אחרים חב משהו לאספקט הלופי הזה. ובכל זאת, כמו את מתקני האימה האלה, אנחנו גם אוהבים אותו, את הלופ הזה, המהפנט, המסחרר, המשחרר אותנו מעצמנו ומהצורך להחליט ולפעול וכל הזמן להמציא מחדש ולשנות. ***
בעבודתו המפורסמת של רודני גראהם "Vexation Island" (מ-1997) מגיעות כל אותן תכונות שובות וטורדניות של הלופ לחידוד יוצא דופן [3]. הסרט, שאורכו תשע דקות, מצולם בפילם באיכות צבעונית מהממת. הוא שטוף זוהר של פרסומות ומפתה אותנו כמו שפיתה, כנראה, גם את הדמות שבסרט (גראהם עצמו). אנו פוגשים אותו שרוע על גבו על חופו של אי בודד, לבוש בגדים טיפוסיים למאה ה-17 ועל מצחו פצע מדמם. לצדו כלוב ובו תוכי גדול. כשהתוכי צורח האיש מתעורר, קם מתנודד וניגש אל עץ קוקוס. הוא מנענע אותו עד שפרי אחד ניתק וצונח מטה, חובט במצחו של האיש. הוא מתעלף ונופל לאחור, על גבו, בעוד אגוז הקוקוס מתגלגל לעבר קו המים. בנקודה זו הסרט חוזר לנקודת ההתחלה. האי, שנראה כמו מודעה לחופשה אסקפיסטית מתגלה כמלכודת. אם הלופ הזה אי-פעם ייגמר - הוא ייגמר רע. זהו לופ של הרס עצמי; בתרשים זרימה שנכנס ללופ, המערכת מכלה את עצמה. מרכזי ל"Vexation Island" הוא מצב ההכרה של הגיבור - מצב של דמדומים, עילפון או שינה. זה המצב המנטלי של הלופ, של מודעות מטושטשת. גם הסאונד המוגבר של גלים המלחכים את החוף מהדהד את אותו ערסול מעגלי. אבל זהו גם המצב היחיד שבו הגיבור - בן המאה ה-17 הנועז, הכובש, הממציא, המגלה ארצות, קונטרול פריק בדיוק כמונו - מסוגל לסבול את הדינמיקה של הלופ, שאותה הוא בעצמו יוצר ושאליה אין לו כוח להתנגד. ***
קאמי, במסתו על המיתוס של סיזיפוס, מדגיש שהטרגיות של סיזיפוס נובעת מהיותו מודע עד אימה למצבו, כלומר, לאינסופיותו של הלופ שהוא נתון בו. בכך הוא שונה מהמוני הסיזיפוסים האחרים (=כולנו?) שהתקווה לשינוי - ליציאה מן הלופ - היא שמזינה את מאמציהם האבסורדיים [טענתו הסופית של קאמי היא כמובן שסיזיפוס אינו דמות טרגית - לא משום שאינו מודע, אלא משום שהוא בוחר בכל פעם מחדש].
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||