מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / פוליטי

קומפוזיציית קורי עכביש פוליטית, אמנותית וחברתית

אורית חסון-ולדר 2007-05-17 13:20:34   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

חמש דקות משדרות, ברקע נופלים הקסאמים: על אמנות בבית-הספר ספיר

בית-הספר לאמנות, חברה ותרבות ספיר שוכן במרחק חמש דקות נסיעה משדרות: אזור רוחש בטחוניזם הנתון במצב חירום כמעט תמידי, שהאמנות עודה תובעת בו את זכותה לשיח האישי, הפרטי.
מורי ותלמידי בית הספר טווים רשת קשרים ארוכי טווח בקומפוזיציית קורי עכביש פוליטית, אמנותית וחברתית, ומבקשים להציע ולהוציא לפועל מודל חדש לפעולה אמנותית בקהילות-האם. הם פועלים לאורם של נראטיבים הספוגים אימה קיומית, מנהלים קרב הישרדות מתיש אל מול איום הקסאמים ומוראות הכלכלה הישראלית, ולצד זאת מבקשים לעצמם גם ביטוי אמנותי אישי, ישיר וכן.

***

בבית-הספר אנו מבקשים לטלטל ולפרק את המודל המוכר של סטודנט מהמרכז הבא "להציל את הדרומי בפריפריה". תלמידות ותלמידי בית-הספר ספיר הם בני ובנות האזור: דתיים וחילונים, מפונים וותיקים, בני קיבוצים, מושבים ועיירות פיתוח.
בתפקידי כמנחה וכאוצרת פרויקטים של אמנות חברתית וקהילתית בבית הספר, אני רוצה לטלטל גם את הבינאריות והדיכוטומיות בין ה"אני" לבין "האחר": לטוות, בכוח הפעולה האמנותית, רשת אישית-חברתית-פוליטית רחבה, שניתן להמשילה לאבן המוטלת אל המים ויוצרת סביבה מעגלים ההולכים ומתרחבים.
בשנת הלימודים הקודמת, לצד התערוכה "יחסי שכנות וגבול" (שהוצגה בכנס שדרות לחברה) והתערוכה "גדר חיה" (שאצרו מנהלת בית-הספר מיכל שמיר והמרצה קובי הראל) הציגו תלמידות ותלמידי המוסד גם פרויקטים חברתיים אחרים באמנות. הנה כמה מהם.

שרון טל - פרט מעבודת וידיאו


כבת לאם מצרייה, שרון טל - סטודנטית המתגוררת בקיבוץ מפלסים, הנמצא בקו האש וסופג לעתים תכופות את רעש ההפגזות - ספגה את התרבות הערבית. שנים ארוכות בקנדה הרחיקו אותה מן התרבות הזאת. בעבודת הווידיאו שלה היא מחופשת לערבייה, ועל רקע הספרייה הביתית היא בונה חומה מקופסאות גפרורים, המהדהדת את גדר ההפרדה וקו הגבול.
העבודה הוצגה גם בפסטיבל למדיה וסאונד בבנייני האומה ובגלריה בקיבוץ בארי.

אורלי אמסלם ואופיר יוחנן


אורלי אמסלם מתגוררת במושב יבול, חמש דקות מנקודת הגבול שממנה נחטף גלעד שליט. היא ואופיר יוחנן, המתגוררת במושב עין-הבשור, עבדו במושב יבול, הנמצא בפתחת שלום וקלט מפונים דתיים-חרדים מנצרים שבגוש קטיף.
הפרויקט כלל צילומים מטקס יום הזיכרון במושב, והדגיש את ההפרדה בין תושבים מפונים שסרט כתום מחובר לדגלם לבין התושבים החילונים, המסרבים לחצות את הגדר.

איזבל לייק


איזבל לייק, אשר פונתה מנוה-דקלים שבגוש קטיף ומתגוררת באתר המפונים ניצן, הציגה כתובה ששימשה סמן של חפצים וזכרונות אבודים. פעמיים בחייהם איבדו הוריה את כתובתם ומצאו אותה: פעם כשגורשו מאלג'יר ובפעם השנייה בין חורבות ביתם, דקה לפני שפונו מנוה-דקלים.

נטע אפרתי וכוכב - פרט

נטע אפרתי, בת הקיבוץ הדתי גן-יבנה, וכוכב, בדואית ממשפחה מסורתית וסטודנטית לתקשורת וצילום במכללת ספיר, ערכו בסביבתן הקרובה סדרת ראיונות שעניינה מושג הקדו?שה. בתערוכה הקימו מיצב התייחדות ובו הוקרנו טקסטים נבחרים מן הראיונות בעברית ובערבית.

דגנית בן-אדמון

"כקטינה, לא יכולתי לעשות דבר כדי להציל את עצמי", כתבה דגנית בן-אדמון, בת רב חוזרת בשאלה. "נידונתי לארבע שנים של לימודי דת באולפנת בנות. כמעט ללא חברות וללא אהדת המורים (חסרת 'יראת שמים'). כל שראיתי היה שיירות וערמות של חצאיות. חצאיות זהות ואטומות. נותרתי, מבחירה מלאה הפעם, ללא כל קהילה. חיפשתי קהילה אחרת במקום רחוק".
בפרויקט הציגה דגנית צילומים ויציקות של גוף קטוע עם חצאית, המהדהדים חוויה של כפייה דתית. העבודות הוצגו בגלריה של בית-בנמל, תל-אביב.

עינת לוי - סלון מבוץ


עינת לוי, בת היישוב הקהילתי החילוני-דתי מעגלים ליד נתיבות, בנתה עם חברי היישוב סלון קולקטיבי מבוץ. המלאכה נעשתה בבנייה אקולוגית, ומהדהדת את טקסי נקיון הפסח, שבמסגרתם מוציאים את המיטלטלים החוצה, לאוורור ולניקוי.
אורי שני, המתגורר בקיבוץ מפלסים, עבד עם אנשים בעלי מוגבלות שכלית ונכות פיזית במרכז קשת שבשדרות. בעבודת הצילום הוא ליווה אותם בשכונת מגוריהם. התוצאה האמנותית עושה שימוש במצלמה ככלי השם את הכוח דווקא בידיהם של בעלי המוגבלויות, ושוברת את ההייררכיה הנהוגה בין הצלם לסובייקט המצולם.

***

העבודות הבאות לקוחות מן התערוכה "חתונת השנה" שאצרתי. היא והתערוכה "כלולות", שאצר קובי הראל, הוצגו בכנס שדרות לחברה תחת הכותרת "זוגיות ומגדר" בהקשרו של מושב שיזמה מנהלת בית-הספר, מיכל שמיר.

עבודה של רינה ריבלין ותמר דגני


עבודתן של רינה ריבלין ותמר דגני עם נשים אתיופיות משדרות ממחישה את הפיצול בין ה"שם" (הפזורה, אתיופיה) ל"כאן" (ישראל) בהווייתן של נשים מהגרות.
דמויות צבעוניות מחימר נערכו במבנה  של קומיקס או תסריט בהמשכים, והמחיזו עלילה אוטוביוגרפית באמהרית: סיפור מסעה על סוס של ילדה אתיופית בת תשע אל בית בעלה, וניתוקה מבית הוריה.
המיצב האמנותי-קהילתי הזה מציג ומבנה זהות היברידית פזורתית, המאתגרת גבולות מקובעים של מקום, מגדר ואתניות. העבודה והטקסטים השזורים בה מספרים גם את סיפור היחסים הדיאלקטיים שבין אתיופיה לישראל; היוצרות, עולה מהיצירה, אינן חשות עצמם ישראליות או אתיופיות. הן לא כאן ולא שם.


היוצרות האתיופיות הדפיסו על חולצות טי רקמה "אותנטית" בעבודת יד נשית מסורתית. אין בכך רק שימוש בפולקלור וקריצה לפרקטיקות האמנות הילידית-שימושית של בצלאל בראשית ימיו (ור' שרה חינסקי, "רוקמת התחרה מבצלאל", "תיאוריה וביקורת 11"), אלא גם מודל כלכלי של ניהול נשי משותף, המעומת עם הפרקטיקה של בעלי מפעל בבאר שבע, המשלמים מאתיים שקל בחודש תמורת עבודות רקמה ומזמינים תיירים ותורמים לחזות ב"עבודה האותנטית".

 


גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
מאוד מעניין (ל"ת)
יוני

פורסם ב-17:40 ,17/05/2007
2
רנסנס פיתוח.
עודד אריאלי

האופן בו נלמדת אומנות (קולנוע, אומנות פלסטית) במכללת ספיר מהווה אלטרנטיבה חשובה להוראת אומנות ישראלית/פלסטינית.
יש פוטנציאל שמיתוך מוסדות שכאלה תתפתח נקודת מבט החורגת מכול הגמוניה מיתוך כך שלא נובעת מיתוך שוליים או מרכז תרבותי מסוים אך מכילה את שני המרחבים.
כך יכול לנבוע קול חדש מיתוך עיירות הפיתוח. קול מהפכני.

פורסם ב-12:21 ,18/05/2007
3
מאתגר
עודד שתיל

אורית, ישר כח לכולכם שם

אי-מייל פורסם ב-20:42 ,18/05/2007
4
יש צורך לפרסם את הנעשה באתר YASMIN
אבי רוזן

באתר YASMIN יש פרויקט:
MUTAMORPHOSIS; Art and Science in Extreme and Hostile Environments
http://www.media.uoa.gr/yasmin/viewtopic.php?t=1697
זהו אתר בו חברים מאות אמנים מאגן הים התיכון. הפרויקט הספציפי חוקר אמנות בסביבות קיצוניות, כמו צפון הנגב ומכללת ספיר, היוצרים אלטרנטיבה ל"מרכזי" התרבות. אפשר לפרסם את הטקסט שם.

פורסם ב-11:26 ,21/05/2007
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה