מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / פוליטי
צילומים: תומר ליכטש. רשיון שימוש: cc-by-sa-nc

צילומים: תומר ליכטש. רשיון שימוש: cc-by-sa-nc

--

אמנות בלי הזמנה

2008-09-08 08:36:03   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

קרוב ל-120 אמנים עובדים כבר חודש וחצי בבניין נטוש בכיכר דיזנגוף. תומר ליכטש וצביקה בשור ביקרו במקום

"בחודש וחצי האחרונים התכנסו 120 אמנים מרחבי העולם כדי לצייר על כל פינה אפשרית בבניין הנטוש של מועדון הכושר EveryBody ז”ל (ב”ה) בככר דיזנגוף בתל-אביב. לפרויקט הזה קוראים Reuse Project 2. הבניין היפהפה הזה עומד נטוש, מוזנח, מתפורר. ב-90 ימי הציור שפכו אמני הרחוב לא מעט צבע (כמה בקבוקי ספריי עדיין שוכבים שם בחצר, ריקים), והפכו את פנים הבניין למקום שמח. למקום הכי שמח שראיתי בזמן האחרון.
אני מסתכל על הקירות האלה ומבין: בשביל הציור הזה הגיע לפה אמן מוונקובר. בשביל הציור שלידו הגיע אמן מפריז. האמן Inspire (ששוהה בישראל) ליווה אותנו בתוך הבניין דרך חדרים מתפוררים, מלאים בחיים. הכל המצאה והכל יצירה. הכל מלא בצבע. והכל בלי כסף. בחינם. זה לא יפה וזה לא מכוער ולא עולה ולא צונח, ולא מזנק מול הדולר, ולא תודה רבה לשום עיריה, לשום מגזין, לשום נדבן ולשום מליונר שהביאנו עד הלום. זו אמנות חופשית, חיה, כנה. אלה האנשים שלנו, חברים. והם באו מכל העולם לעשות פה שמח. כי שמח.
אם ככה נראית האפוקליפסה, אמרתי לצביקה שהיה איתי שם, bring it on. “אבל ככה בדיוק היא נראית”, ענה לי צביקה. חשבתי על זה לרגע והסכמתי. לא יכולתי לענות ממילא. העיניים שלי היו קרועות אל הקירות המצויירים".

תומר ליכטש

"הלכנו היום, תומר ואני, והגענו לכיכר דיזנגוף, וכשירדנו ממנה צפונה, תומר, שפיתח אובסס לאמנות רחוב בזמן האחרון, זיהה שעל המבנה בפינה של הכיכר והרחוב, איפה שפעם ישב ה-EveryBody, המכון ההוא עם החלון של האירובי למעלה, יש ריכוז חדש ובלתי מוסבר של ציורי קיר מדהימים. מפה לשם, תומר התחיל לברר, והסתבר שבחודש וחצי האחרונים עבדו בתוך המבנה הנטוש הזה קרוב ל-120 אמני רחוב מכל רחבי העולם, כולל מישראל, והרימו שם את מה שבמוח הבלתי מזויין שלי נתפס כמו האירוע האמנותי הכי גדול בתל-אביב אי פעם. מדובר בשפע מטמטם כל-כך של יצירה ברמה מדהימה כל כך, עם גיוון טווסי של סגנונות ונושאים, שאי אפשר להאמין שכל זה קרה מתחת לאף של כולנו, בלי שקל אחד שעבר מיד ליד, ובתל-אביב הזו הקרתנית שלנו. 
אין לי הרבה מה להוסיף על הדבר עצמו, חוץ מהעובדה שנסעתי הביתה כשהלב שלי כואב מחוסר היכולת שלו להתרחב עד לגודל המפעים של הדבר שראיתי עכשיו. ורק רציתי לכתוב על זה גם כאן, ולהגיד שאם מישהו חושב שמה שהפך את העיר הזו לאטרקטיבית זה השיפוצים פה או המגדל שם, ואם מישהו באמת חושב שחולדאי הפך את נווה צדק לפנינה שכולם רוצים להתיישב בה, ושההצלחה של העיר הזו היא תוצר של תכנון מדוקדק ואין לה קשר לצעירים שגרים בעיר הזו ולתרבות שהם פיתחו, לפעמים אפילו בניגוד לפעולות העירייה (מישהו זוכר את היום בו התחילו להופיע אייקונים כיפיים בתוך שלטי הרחובות?), אז שיילך לשם, ויסתובב בחדרים שם ויסתכל מה קרה שם, ואולי הוא יבין שהרבה ממה שהופך את תל-אביב למקום שאנשים רוצים לבוא אליו ולחיות בו הוא תוצר של החיים והיצירה של האנשים הצעירים שהתקבצו פה בעיר. מדהים".

צביקה בשור 

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
לפעמים עדיף לא לדווח כדי שלא יתקלקל
גיא

עירייה, בעלים, כאלה

פורסם ב-15:45 ,15/09/2008
2
עדיף לדווח!!!
גדי

כדי שאנשים ידעו ויראו!
תערוכה מד-הי-מה!
לכו לראות וספרו לחברים שלכם!
ובכל מקרה נראה לי שחלק מהקטע זה שלא אכפת מהעירייה והבעלים וכאלה..

אי-מייל פורסם ב-19:43 ,16/09/2008
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה