|
עמי פייצביץ, 2005 תחזיקו אותי או שאני
האדם רוצה להיות בחיק משהו, ורוצה גם לפרוץ החוצה. לכן הוא מחפש שומרים: אם לא יחזיקו אותו, הוא ייאלץ לעבור את הגבול אין כמו החופש. כולם רוצים לטוס, לעוף, לצאת, לפרוץ גדרות, לרדת לחקר, לעשות כל שיעלה על הדעת. שום דבר לא מחזיק אותנו מלבד הגרביטציה. כפי שכותבת מרים ילן-שטקליס: מי יחזיק אותי? שואלת האנושות ועורכת מבחני קבלה לתפקיד. רק מי שהוכיח שכוחו מספיק למשימה יוכל לזכות במכרז. אחד האודישנים עוצרי הנשימה מתרחש בסיום ספר "שמות", במופע פירוטכניקה מרהיב של המתמודד "ענן ה' על המשכן יומם ואש תהיה לילה בו". לאחר שהביס את כל המתחרים והוכיח מי הכי חזק, הצופים ההמומים מתמסרים לרשת סבוכה של גדרות ואיסורים שתחזיק אותם כל רגע בחייהם. בקיצור, "ויקרא". הבחירה מספקת את הסחורה, והקהל זוכה בגייסות שומרי גבול של אלפי רבנים, כמרים ומדריכים רוחניים המתפרשים במרחב ומשגיחים יומם ולילה. לא ינום ולא ישן שומר ישראל. וכמובן, יש לו גם הכוח להתרות "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" ("דברים" י"ז, י"א). פסגת הישגיו של השומר היא הטמעת הגבול בנפש צאן מרעיתו. האפקטיביות של שמירה מבפנים עומדת ביסוד תמונת פגישתן של האם והבת בסרטו של מייק לי "סודות ושקרים". השתיים קבעו פגישה עיוורת עשרים שנה לאחר שהבת נמסרה לאימוץ. הן ממתינות במתח בפתח תחנת התחתית הולבורן, מתבוננות לכל עבר וסוקרות כל עובר ושב. אבל לא זו את זו. חולפות דקות ארוכות בטרם חודרת האפשרות לתודעתן: האם, סינתיה פאלר, לבנה, והבת, הורטנס, שחורה. מחסום הגזע הוטמע, והוא משמש חיץ אפקטיבי. הפתרון הבלתי אלגנטי רק מבליט את מידות הבעיה. שאלת התוואי, למשל. היכן יבנו את הגדר כך שתענה יפה על כל הצרכים? לאן כדאי להביא את הבטונדות, היכן לנעוץ את העמודים בקרקע, היכן להציב את החיישנים? אי-הנחת אינו מרפה מן המתכננים. למעשה הגדר מקיימת שורת התנהגויות מכחישות גבול: מקימים קטע אחד, ואז מקימים קטע אחר במקום שאינו מאפשר לו להמשיך את קודמו, ולבסוף נמלכים מקימי הגדר בדעתם, מסירים ומעבירים ומשנים. כך מתפקדת הגדר כמשקפת את הצורך בשמירה במנותק משאלת קיומו של גבול. התרופפות השומר הפנימי – מזהירה אותנו המערכת הדתית, החברתית, הפוליטית – עלולה להמיט עלינו אסון. כך קורה למזל ג'יניו, האלמנה הצעירה ב"שלמה מולכו" של א"א קבק. היא שוכבת במיטתה, צועקת וזועקת, מניעה את רגליה המתגלות מבעד לשמלה המופשלת, ומוקפת חכמי צפת הפוסקים שהדיבוק חדר אליה. הפולש עצמו מסביר איך נקרתה ההזדמנות בדרכו: בשעה שהכינה את תבשיל השבת ובמקום להתרכז בו עלו על לבה הרהורי תאווה על התלמיד-חכם הצדיק הסועד אצלה. "השתמשתי בשעת כושר זו ונכנסתי לתוכה". האם הצגת הדיבוק בפני חכמי צפת משמשת את מזל כדי להזהיר את השומרים: לא פרצתי גבול, אבל תחזיקו אותי, אני כבר לא מצליחה להחזיק בעצמי? * הציורים של עמי פייצביץ נלקחו מהתערוכה "שלוש ערים נגד החומה", שתיפתח בנובמבר 2005 בתל-אביב, ברמאללה ובניו-יורק במקביל. בתערוכה משתתפים מעל חמישים אמנים מישראל, פלסטין וארה"ב.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|