מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שינוי מבני יוכל להתקיים רק הודות לשיתוף פעולה ולהתאגדות של אמנים רבים: השתתפות בתערוכה מוזיאלית חייבת לכלול תשלום לאמנים המשתתפים, יש לחייב מוזיאונים ציבוריים לרכוש עבודות של האמנים המציגים בהם, ויש לבצע שינוי חקיקתי במערכת המיסוי כדי לעודד רכישת אמנות ישראלית על-ידי ניכוי או זיכוי מס

על מצבו של האמן: מעין מניפסט

איתן שוקר 2006-06-16 02:22:42   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

האמן צריך להיות אסיר תודה למוזיאון, לא להיות למעמסה על התקציב, ואם אפשר, אז אולי גם לתרום כמה עבודות. אסור לתת יד למצב הזה: הרי המוזיאון צריך לתמוך באמנים ובאמנות, לא להפך

צילום: איתן שוקר (לחצ/י להגדלה)

אם נחשב את הכנסתו הממוצעת של אמן פלסטי ישראלי מעבודתו כאמן בלבד, סביר להניח שנמצא כי אותו אמן מצוי מתחת לקו העוני. ובכל זאת, האמנים אינם נתפשים בעיני עצמם כעניים. אנו עובדים בעבודות משלימות לצורכי פרנסה, חלקנו נעזרים בבני-הזוג, בנות-הזוג או ההורים, ובכלל יש לנו עולם עשיר, הוא עולם האמנות. איננו עניים, איננו רעבים.
מדיניות ההפרטה שממשלת ישראל נוקטת בשנים האחרונות חותרת לכך שגם התרבות והאמנות תהיינה נתונות לכוחות השוק. המדינה תיצור תנאים לתחרות חופשית, והתרבות תשאף להיות תחרותית ורווחית. המדינה, כך נראה, מעוניינת להיות מעורבת פחות גם בתקציבים וגם בתכנים. יש לכך השלכות מרחיקות לכת על האמנות והאמנים. אם נשכיל לפקוח עיניים ולהיות עם אצבע על הדופק, ייתכן שנוכל להיות שחקנים עצמאיים על המגרש, ולא בובות משחק של המערכת החדשה שנוצרת.
אלא שכבר היום איננו ממש חלק מהמשחק. הרי אנחנו "יוצרים לשם היצירה", ו"לא עובדים בשביל אף אחד". אפילו לא בשביל הקהל שלנו – כמו זמרי רוק'נרול, לדוגמה. אנו דומים יותר לתלמידי הכולל שלומדים תורה לשם לימוד תורה והצלת עם ישראל. כמוהם אנו מצפים לתמיכה, לעזרה ממשלתית, לסבסוד – אבל בניגוד אליהם, אין לנו כוח פוליטי. כך יוצא שהאמנות הפלסטית מקבלת את הפרוסה הדקה ביותר מעוגת (עוגיית) התקציב הדלה ממילא של תחום התרבות. הכנסתם של האמנים מעבודתם המקצועית בטלה בשישים, ורוב האנשים שמתפרנסים מאמנות בארץ אינם אמנים, אלא לוויינים ליצירה: פקידים במחלקות התרבות בעיריות ובמשרדים ממשלתיים, מרצים ועובדי מינהלה במוסדות להוראת האמנות, עובדי המוזיאונים (המנהלים, אוצרי המחלקות, עובדי המנהלה), אוצרים עצמאיים, כותבים ומבקרי אמנות. האמנים מייצרים אמנות, ומערכת שלמה בנויה סביב היצירה וסביב השיווק, המחקר, הביקורת והוראת האמנות. המערכת הזו מורכבת מאנשי מקצוע שמתפרנסים מעבודתם (אגב, לא שכר גבוה במיוחד). האמנים, לעומת זאת, נאלצים לעבוד לפרנסתם במקצוע אחר. המערכת רגילה למצב שבו מסתפקים האמנים בקרדיט ובאפשרות לראות את חזונם מתממש.
כך, גם אם אמן מקבל תקציב ליצירת פסל חוצות, למשל, בקשתו לתשלום תמורת עבודתו (מעבר לעלות הייצור) תתקבל בדרך-כלל בהרמת גבה. יתרה מזאת, ההרגל לעבוד רק עבור השורה ברזומה הביא למצב אבסורדי שבו אפילו בפרויקטים שיווקיים גרידא (כגון פרויקט הפינגווינים) ויתרו האמנים מראש על תשלום תמורת עבודתם, ובמקרים רבים אפילו מימנו את חומרי היצירה מכיסם.

***

ניקח לדוגמה אמן המוזמן להציג תערוכת יחיד באחד המוזיאונים הגדולים. לרוב מדובר במחוות הכרה שאמנים זוכים לה רק לאחר שנים ארוכות של פעילות, מספר לא מבוטל של תערוכות קבוצתיות ותערוכות יחיד, זכייה בפרסים, ביקורות וניתוח של יצירותיהם במגזינים ובמוספים הנחשבים. המוזיאון מפיק קטלוג, האמן זוכה לפרסום, לשורה ברזומה, לליטוף לאגו, ולתשלום שבמקרה הטוב מכסה את ההוצאות. מערכת שלמה מתפרנסת מהתערוכה. ומה על האמן שעבד על התערוכה שנה שלמה, ואפילו כמה שנים? אולי תדאג המערכת גם לפרנסתו?
הגישה היא שהאמן צריך להיות אסיר תודה למוזיאון, לא להיות למעמסה על התקציב, ואם אפשר (ואפשר!), אולי גם לתרום כמה עבודות לאוסף המוזיאון. 
אסור לתת יד למצב הזה. הרי המוזיאון צריך לתמוך באמנים ובאמנות הישראלית, לא להפך. לכאורה, תערוכה במוזיאון היא מכשיר נהדר להעלאת ערך העבודות בשוק האמנות. כזה הוא לפחות המצב במערב, אבל אנו משחקים בנדמה-לי: מייצרים אמנות מערבית, מדברים בז'רגון של עמיתינו בעולם המערבי ומשחקים אותה אנשי העולם הגדול, בעוד שבפועל אין בארץ שוק אמנות. מה שנשאר, אם כן, הוא בעיקר הפוזה של האמן הנחשב, שאולי כותבים עליו, מציגים אותו, ופה ושם אפילו קונים עבודות שלו, אבל הגמול שהוא זוכה לו סימבולי בלבד. כששוק האמנות זעיר, וכשהגמול הוא בעיקר סמלי, מתפתח (כפיצוי) האגו, ואיתו הקנטרנות, המרפקנות, חוסר הפרגון, ובעיקר חוסר היכולת להתאגד ולשנות את המצב הקיים.

***

עולם האמנות הישראלי מתקיים במדינה המשיקה לאירופה, מגלגלת עיניים לארה"ב, אבל נמצאת בלב המזרח התיכון. אסור לנו להתפתות ולנכס לעצמנו את המכניזם היוצר את עולם האמנות במערב. אין לנו אותם התנאים, ולכן עלינו ליצור מבנה משלנו. כזה שייקח בחשבון את הצרכים השונים של השחקנים בזירה. 
כיום, התקציבים מגיעים בעיקר למוזיאונים ולאוצרים. לכן עיקר הכוח בידיהם. הוסיפו לכך את הסגידה המערבית לתיאוריות פרי האינטלקט, ותקבלו אמנים שמצטופפים בשערי הכנסיות, מחכים כקבצנים להכרה והוקרה. 
לצד זאת, חיקוי המערב יוצר לא פעם כמיהה למחירים לא ריאליים בשוק המקומי, דבר המשאיר כמעט את כל האמנים במצב של תת-פרנסה. מעט עבודות נמכרות במחירים יחסית גבוהים. על-פי בדיקה שערכתי בקרב חברי היותר "מצליחים", חישוב חשבונאי אמיתי מראה שבסופו של דבר, גם אלה המוכרים את כל עבודותיהם בתערוכה יוצאים לא פעם חסרים כלכלית בחשבון השנתי הכולל את דמי השכירות עבור הסטודיו, את התשלומים השונים, את החומרים, וכמובן את שעות העבודה שנדרשו ליצירת העבודות.  
שינוי מבני יוכל להתקיים רק הודות לשיתוף פעולה ולהתאגדות של אמנים רבים. יש לחתור לשינוי מהותי במודל הקיים. בגלל יחסי הכוחות הקיימים, רוב האמנים נמנעים מעימות עם הממסד, העלול לכאורה לפגוע בהתקדמותם (לאן?), אך חלק לא מבוטל מהשינוי הזה חייב להתבצע על-ידי האמנים תוך עימות עם המערכת. חלקו האחר יכול בהחלט להתבצע תוך שיתוף פעולה איתה. 
לדוגמה, כל הגורמים במערכת חייבים להפנים שהשתתפות בתערוכה מוזיאלית (גם קבוצתית) חייבת לכלול תשלום לאמנים המשתתפים. קודם כל צריכים להפנים זאת האמנים עצמם. אין זה משנה אם מדובר בתערוכה קטנה בתקציב דל או בתערוכה מדושנת הניזונה מתקציבים ציבוריים, מסחריים ופילנתרופיים. כל עוד אנו, האמנים, לא נפנים את העובדה שזהו מקצוענו ושחלק מהתקציב מגיע גם לנו, המצב הנוכחי יונצח. במקרה של תערוכת יחיד, למשל, נוכל לשאוף להעביר תקנות שיקבעו כי מוזיאונים ציבוריים יחויבו לרכוש כמה עבודות של האמנים המציגים בהם.
דוגמה אחרת לשינוי אפשרי, שיחייב שיתוף פעולה של כל השחקנים במערכת, הוא יצירת לובי שיביא לשינוי חקיקתי במערכת המיסוי, ויעודד רכישת אמנות ישראלית על-ידי ניכוי או זיכוי מס. הישג אחד כבר אפשר לזקוף לזכות אימפקט, הארגון המקצועי של האמנים הפלסטיים בישראל, שהשיג הקלה בשיטת חישוב המס הנגבה מאמנים. 
 
יכולתו של האמן להתפרנס מעבודתו כיוצר עצמאי היא אינטרס ראשון במעלה של כל האנשים המצויים בעולם האמנות. אמן שמתפרנס מיצירתו יכול להקדיש את מירב זמנו ליצירה. עצמאות כלכלית של אמנים יכולה גם לעזור לפתיחת ערוצים חדשים של תצוגה ושיתופי פעולה. התהליך כרוך בביזור הכוח ובשינוי מבני השליטה הקיימים, דבר שיכול ודאי לאיים על ההגמוניה הנוכחית, ובכל זאת, בסופו של דבר ייצא כל עולם האמנות נשכר.  
 
גרסה קודמת של המאמר פורסמה בקטלוג-עיתון של התערוכה "עניים, מדינה, עשירים", שאצרה יעל כץ

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
מצוין
שיר

כהמשך למניפסט הערטילאי משהו על מקומו של האמן והאמנות בחברה, שהוא מעניין אבל משאיר הכל באוויר, כרגיל, יש כאן ראייה מעשית, עם רעיונות תכליתיים שאפשר לבצע, ושמעבירה את הדברים לקוטב ההפוך - כן, תפקידו של האמן לא רק להסתפק בהיותו נביא בעירו, אלא לראות את עצמו כאיש מקצוע, שזכאי לגמול על מלאכתו, במטבע קשה, כמו כל אחד אחר

פורסם ב-14:09 ,27/06/2006
2
להצטרף למאבק המרשים של איגודי הבימאים
שירה ריכטר

כאמנית פלסטית וגם בימאית- אני בעד המאמר הנ"ל ובעד התאגדות ארצית של כל היוצרים. נכון שיש שוני בין התחומים, אך יש גם הרבה מן המשותף.

פורסם ב-20:47 ,05/07/2006
3
מאמר מעניין וחשוב
אילנה

השאלה אם אגודות אמנים אכן נותנות לאמנים הזדמנויות תמורת דמי החברות השנתיים? ואולי עדיף להתאגד עצמאית...

פורסם ב-07:38 ,17/09/2006
4
רוני ערמון אנס את נועה אולחובסקי (ל"ת)
אלמוני

פורסם ב-14:11 ,06/10/2006
5
כל הכבוד
מרב

אך לצערינו, זה שוב מחזיר לעובדה שאין לנו למעשה איגוד מקצועי חזק ולוחם וצריך אנשים כמוך, איתן שיעשו את זה.

אי-מייל פורסם ב-07:06 ,20/11/2006
6
well put
אלמוני

it is often the reality also outside of israel
and after art school it is a shock you realize that if you do not have a financial back up
you may not be able to create...
and it is a real challenge to keep working

פורסם ב-02:35 ,29/11/2006
7
אין חדש תחת לשמש!
אבי רוזן

השנים עוברות, ודורות חדשים של אמנים מגלים את המציאות המרה של השיטה הישנה... במקום לפנות לאלטרנטיבה המתקיימת מול עיניהםן ממש, הם מנסים להשתלב בממסד הקיים, שאינו מעוניין ביותר מדי עצמאות של האמן!
ראו:
"אמנות באינטרנט במקום בארטפוקוס" התפאסם "בסטודיו" נובמבר 94'.
http://siglab.technion.ac.il/~avi/texts/artfocus.jpg
וכן, אמנות ברשת או מחוצה לה (YNET):
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3311868,00.html

על האמנים להבין שהכללים השתנו, בידיהם הכוח לעשות סטארט-אפ מכשרונם ויצירותיהם.הם יצרני תוכן, וזה המשאב העיקרי של הרשת! לא להתמסר בעבור שורה ברזומה כפי שנכתב בצדק בכתבה.
על האמנים להתאחד ולפתוח מוקד כוח אלטרנטיבי שכבר פועל ברשת, מוקד זה ימשוך לתוכו את כולם.כאשר אתה גוף הי-טאקי כלכלי עולה, מתייחסים אליך אחרת, אתה יכול לקבוע את עתידך...

אי-מייל פורסם ב-08:50 ,29/11/2006
8
לא תחת לשמש כי הוא עלול להישרף
פריחה

מתחת לשמש הרשת דוקא יש פריחה אדירה,רק מה התחת מתייבש מהישיבה.

פורסם ב-19:45 ,29/11/2006
9
תגובה ב YNET
אבי

יש תגובה בYNET למניפסט:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3334195,00.html

פורסם ב-07:58 ,30/11/2006
10
אימפקט זה ארגון חרא...
סתם אחד

והוא בדיוק מהווה חלק מאותו ממסד שעליו בדיוק מדובר כאן. ההישג שלו הוא קטנוני ומזערי בהחלט, והוא עובד בדיוק למען האינטרסים של אותם אלה שכבר "נבלעו" באותו מימסד מחורבן.

פורסם ב-09:39 ,30/11/2006
11
איתן ידידי האם לא כלו הדמעות
שטרן אביתר

כשהקמנו ב1981 את גלריית אחד העם 90 במתחם שנקין האמירה היתה "אלטרנטיבה למוזיאון"מאז חלקנו נמס לחלוטין ומקצתנו המשיך בחו"ל . אין פתרון לנושא אלא בהכרה ברורה שקירות המוזיאון הם לא שאיפה ,לא אמביציה וגם לא עתיד מזהיר. אז רדו מהם חברה. הממסד כבד ,לא עבר שנויים וכדאי לעבוד בלעדיו

אי-מייל פורסם ב-23:13 ,17/03/2007
12
לכל המגיבים
איתן שוקר

בהחלט יש אלטרנטיבה למוזיאונים ולגלריות המסחריות. ויש גם מקום למלחמה על הדברים העקרוניים שחשובים לנו כיוצרים. (למשל סגירת תחום אמנות פלסטית באמנות לעם). מקווה שהאמנים יקחו יותר אחריות על עתידם.

אי-מייל פורסם ב-22:37 ,29/04/2007
13
טכסט בסיסי להקמת אירגון
שמעוני

העמדת העובדות בסידרן ההגיוני בתוך המערכת הכלכלית, כולל הצעות מעשיות, היא אבן פינה שהאמנים חייבים לבנות סביבה את האירגון. ללא אירגון תשאר רק היבבה הטורדנית.

אי-מייל פורסם ב-09:05 ,16/05/2007
14
מסכים לכל מילה!! הגיע הזמן שנדבר על זה!
אמן פולני

תחשבו על כל האמהות הפולניות שתקבלנה סוף סוף שקט נפשיוחיים ארוכים יותר מהעובדה שהבן שלהם סוף סוף מרוויח כסף!

פורסם ב-10:13 ,18/05/2007
15
this reality is global
dd

hopefully these words will influence someone. the system abuse the fact that real artists have to create no matter what.

פורסם ב-05:45 ,06/08/2007
16
קצת באיחור אך מסכימה עם כל מילה.
רותי פיק רובינשטיין

באופן אישי סרבתי ומסרבת לשלם עבור תצוגת עבודותי בכל חלל שהוא.

אי-מייל פורסם ב-11:54 ,16/03/2008
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה