מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / ביקורות
פהד חלבי - נטלי

פהד חלבי - נטלי

--

בזהירות ובאירוניה: עיון בעבודותיו של פהד חלבי

מתי שמואלוף 2008-11-07 16:14:50   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

בציורים, רישומים ועבודות וידיאו, מאתגר פהד חלבי את ההגמוניה האמנותית, היהודית, המגדרית והאתנית בישראל

תערוכתו של פהד חלבי, שהוצגה בקיץ האחרון בגלריית המדרשה בתל-אביב, נפתחה בעבודת וידאו המתארת טקס הנחת תפילין ברחוב ומציגה את הפעולה כניסיון ליצירת אוניברסליזציה של היהדות, באופן שיאפשר גם לאמן להיכנס בשעריה. זהו מעין ניסיון לשלב ביהדות מבט רחב גלות, ולחבר זהות אוניברסאלית נודדת שתחליף את הזהות המקובלת, שאימצה טריטוריה כטוטם וטאבו. שאלת הזהות היהודית-גלותית והאוניברסליות זוכה למגוון מופעים ומבעים. פתאום היא כבר אינה חד גונית, שטחית, אליטיסטית ולאומנית. פתאום חלבי יכול להתקבל ככל אדם "יהודי" מן ה"רחוב", אשר מהלך לצד חסידים ברסלבים אכסטטיים, המאמינים גם הם כי בכוחו של ריטואל הנחת התפילין לאחד ולהביא את המאמין לקישור ישיר עם האל. חלבי מדבר על אוכלוסיות מוחלשות וצבע (בסרט הוא יכול להתקבל גם כרוסי כהה, מזרחי כהה, או אשכנזי כהה), ועל יכולת להתקבל לתוך ה"יהדות", אשר נוכסה בידי הלאומיות והפכה למדירה ואקסקלוסיבית.

בנוסף לוידיאו יוצר חלבי רישומים וציורים ובהם מופיע הסטריאוטיפ המדומיין והממשי של "הטבח הערבי”, אשר מתקשר לכוח לאומי, מעמדי פלסטיני חיובי (ואולי גם רמז למבט על האיסלם), באמצעות הצבע הירוק שברקע. חלבי מהלך בזהירות ובעדינות כמו החתול השחור בציור של פריד אבו-שקרה וכמו האופסימיסט של אמיל חביבי. הוא צוחק ובוכה במפגש עם הציונות-האשכנזית, על הרקע הכחול-לבן שמעטר את ציורי הדיוקן של השרה ציפי לבני ושל שרת החינוך לשעבר לימור לבנת (מהשורש ל.ב.ן, ומעניין ששם משפחתו של חלבי מזכיר את השורש ח.ל.ב). בין השתיים מעמיד חלבי את דיוקנו של הח"כ לשעבר עזמי בשארה, המצויר גם הוא על רקע ירוק ערבי ואסלמי, כשעל פניו חיוך של סנטה קלאוס. כוחה של התמונה נעוץ בעובדה שדווקא בשארה הוא זה אשר "גורש" מן הפוליטיקה היהודית (בטענות שווא על ריגול, ובשיטות רדיפה שהיו נהוגות במאה התשע-עשרה כלפי יהודים באירופה). מעניין לציין כי דיוקנו של בשארה הופיע גם על עטיפת כתב-העת "מעין" וזכה לחשיפה רבה. ניתן לומר כי חלבי הופך את הדימוי החברתי, הפוליטי והאסתטי של השיח הציבורי על ידי הפיכת הקטגוריות החוץ-אומנותיות. כך קטגוריית הגבר הערבי (בשארה), עומדת במרכז ומנוגדת לקטגוריית הנשיות האשכנזית (לבני ולבנת).

פהד חלבי - עזמי בשארה

בין הרישומים האירוניים הקשורים למפגש בין המיניות והמצב הדו-לאומי ובין הציורים הצבעוניים מתקיים יחס מורכב. ברישומים מרגישים את הנפש החיה של חלבי ואת המתח בין הומור לכאב המאפיין את יצירתו, ואילו בציורים הוא מעמיד מסיכה שמרחיקה אותו מן האובייקטים. ברישום אחד אדם עומד על ראשו במין ברייקדאנס מזרח תיכוני של מצב "מיעוט", על רקע הרחוב והבטון הקר. הרקדן נמצא במצב בלתי אפשרי כשראשו, ולא במקרה, אינו מופיע בתמונה. הרישום הזה יכול להיווצר בכל מקום בו קבוצה מוגזעת ומסומנת נדרשת "לרקוד" על מנת להשביע את רצון הקולוניאליסט המקומי. רישום ה"ערבי" (מסומן בכאפייה), אשר מראה לנו את אחוריו וגם רישום האישה הלובשת בגד הים בדוגמת דגל פלסטין, ממשיכים ליצור את התרסת הגוף והמיניות בפני הצופה, בפני הקומפוזיציה, בפני האמנות בישראל ובפני הקונטקסט החוץ-תערוכתי.
התערוכה מסתיימת בעבודות וידיאו המתרחשת במטבח תוך כדי האזנה ל"אגן הים התיכון". לצלילי שירי פורים של עופר לוי, פהד ואדם נוסף העונה לשם יהודה מכינים ממולאים. שוב אנו עדים לתביעה ליצור תרבות משותפת יהודית-ערבית וערבית, שמכילה את המרחב הערבי על נקודות ההשקה בין מזרחי ומזרח תיכוני המאפיינות אותו.

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
בחיי מתי שאין לי מושג על מה אתה מדבר
זאתי ש

בתחושה שלי תפסת כאן טרמפ עבור מניפסט המאבק הפוליטי-חברתי שלך וכל קשר בין העבודות של הבחור לטקסט שלך מקרי בהחלט. אני רואה כאן עבודות בוסריות ממש מבחינת הבנה של המדיום. טכניקה דלה, משעממת, חסרת מורכבות, בלי נגיעה אישית, בלי התפתחות. רישומי הגוף וגם האישה כאן למעלה הם ברמה של קשקושים במחברות של ילדים בתיכון שמשעמם להם בשיעור. הנושאים הם כל כך שחוקים שכל נגיעה בהם, בנאלית ככל שתהיה, מזמינה לבחישת סרק של חדורי מוטיבציה חברתית כמוך. הטקסט שלך הוא ממש פרודיה על המונח פעילות חברתית.

פורסם ב-19:20 ,07/11/2008
2
באת לברך, יצאת מקלל
יוסי

כמה התנשאות במסווה של רב תרבותיות בביקורת אחת. חלבי ראוי לכבוד מינימלי - מגיע לו לקבל ביקורת שלילית על עבודות מביכות. ההתבלהבות במובעת בביקורת משולה לתייר אירופאי לבן שמגיע לאפריקה ומפטיר "איזה יופי" על כל שטות ילידית שנראית לו אותנטית. בקיצור, הפוסל במומו פוסל (ובכל זאת, הסתייגות: לא ראיתי את עבודות הווידיאו הנדונות. אולי הן מוצלחות)

פורסם ב-02:25 ,08/11/2008
3
על מה המגיבים מדברים. טקסט מצוין רק קצר.
אלמוני

מי שלא מבין את העבודות באמת לא מעודכן באמנות עכשוית.

פורסם ב-19:38 ,13/11/2008
4
"לא מבין באמנות"
נופת צופים

זה מפלטו של הפלצן

פורסם ב-02:03 ,16/11/2008
5
למה לרדת למלל כמו "פלצן" ולא לשמר דיון
אלמוני

מענין. נו באמת. יש כאן קריאה מרתקת של ההתרסה בעבודות. רק קצר מידי ולא מספיק מעמיק

פורסם ב-11:16 ,17/11/2008
6
אלמוני יקר
זאתי ש

זה לא שלא הבנתי את העבודות, כמו שאני פשוט חושבת שאילו עבודות גרועות והטקסט הוא מניפסט פוליטי שהודבק עליהן באופן כמעט שרירותי. חתרנות אם רוצים אפשר למצוא בכל דבר.

פורסם ב-17:44 ,21/11/2008
מתוך שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר...
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
--
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מדיה וזיכרון שוטף ומתמלא
על מתי שמואלוף

מתי שמואלוף הוא משורר, חוקר תרבות ופעיל חברתי.

עוד מ מתי שמואלוף
אתר אינטרנט אתר הבית של הכותב
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה