מניפסט דוגמה 95

לרס פון טרייר

לרס פון טרייר

4. זה היה כבר די והותר ב-1960! הסרט מת ונקרא לקום לתחייה. המטרה הייתה נכונה אבל לא האמצעים! הגל החדש [הצרפתי] התברר כגל קטן שנשטף לחוף ונהפך לבוץ. סיסמאות בעד אינדיבידואליות וחופש יצרו סרטים במשך זמן מה, אבל לא שינוי. 'הגל' היה פתוח לניכוס, כמו הבימאים עצמם. 'הגל' אף פעם לא היה חזק יותר מאשר האנשים שעמדו מאחוריו. הקולנוע האנטי-בורגני נהפך בעצמו לקולנוע בורגני, משום שהתיאוריות שלו התבססו על התפישה הבורגנית של האמנות. קונספט האטֶר (auteur) היה רומנטיקה בורגנית מההתחלה ולכן . . . כוזב! [משמעותו של auteur בצרפתית הוא 'סופר'. תיאורית האטֶר גרסה שהבימאי צריך להיות היוצר האקסקלוסיבי של סרטו, בדומה לסופר שבאופן אינדיבידואלי כותב את ספריו]

5. לדוגמה 95 הקולנוע אינו אינדיבידואלי!

6. כיום, סערה טכנולוגית משתוללת, אשר תוצאתה תהיה הדמוקרטיזציה של הקולנוע. בפעם הראשונה כל אחד יכול ליצור סרט. אולם ככול שהטכנולוגיה נהפכת לנגישה יותר, כך האוונגרד נעשה חשוב יותר. זה אינו מקרה שלמונח 'אוונגרד' ישנן קונוטציות צבאיות. משמעת (discipline) היא התשובה . . . אנו חייבים להלביש את סרטנו במדים [זהים], משום שסרטים אישיים יהיו דקדנטיים מעצם הגדרתם!

7. דוגמה 95 מתנגד לסרט האינדיבידואלי דרך ההצגה של מערכת חוקים נחרצת, אשר ידועה בשם נדר הטהרה (THE VOW OF CHASTITY).

8. זה היה כבר די והותר ב-1960! הסרט עבר קוסמטיזציה עד מוות, הם אמרו; אבל השימוש בקוסמטיקה רק גדל והתפוצץ.

9. המטרה 'העילאית' של יוצר הסרטים הדקדנטי הוא להתל בקהל. האם על זה אנו גאים? האם זה מה ש-'100 השנה' [מאז תחילת הקולנוע] הביאו לנו? אשליות שדרכן אפשר להעביר רגשות? . . . על ידי בחירתן החופשית של הונאות בידי האמן אינדיבידואלי?

10. הצפוי (מחזאוּת) נהפך לעגל הזהב אשר מסביבו אנו רוקדים. צידוק העלילה על פי החיים הפנימיים של הדמויות היא מסובכת מדי, והיא לא אמנות 'גבוהה'. יותר מאשר אי-פעם, הפעולה השטחית והסרט השטחי מקבלים את כל השבחים.

11. התוצאות משמימות. אשליה של פאתוס ואשליה של אהבה.

12. בשביל דוגמה 95 הסרט איננו אשליה!

13. כיום, סערה טכנולוגית משתוללת, התוצאה של קידוש הקוסמטיקה כאלוהים. על ידי שימוש בטכנולוגיה החדשה, כל אחד בכל זמן יכול, בחיבוק הקטלני של החושים, להיפטר מגרגרי האמת האחרונים. אשליות הן כל דבר שמאחוריו הסרט יכול להתחבא.

14. דוגמה 95 מתנגדת לסרט האשליה על ידי הצגתה של מערכת חוקים נחרצת, אשר ידועה בשם נדר הטהרה (THE VOW OF CHASTITY).

נדר הטהרה – THE VOW OF CHASTITY

"אני נשבע לקבל את המרות של מערכת החוקים שחוברה ואושרה על ידי דוגמה 95."

1. צילום חייב להתבצע באתר (location). אסור להביא סֶטים ואביזרים (props) לאתר. אם אביזר מסוים נדרש לסיפור, צריך למצוא אתר שבו החפץ הזה נמצא.

2. אסור שהסאונד יהיה מופק בנפרד מדימוים – ולהפך. (אין להשתמש במוסיקה, אלא אם היא מתרחשת באתר בו הסצנה מצולמת.)

3. המצלמה חייבת להיות מוחזקת ביד (hand-held). כל חוסר תזוזה או תנועה שאפשרית בידיים מותרת. (אסור שהסרט יתרחש במקום שמצלמה מוצבת – אלא הצילום חייב להתרחש במקום שבו הסרט מתרחש.)

4. הסרט חייב להיות צבעוני. שימוש בתאורה מיוחדת איננו מקובל. (אם התאורה נמוכה מדי כדי לאפשר צילום סצנה, חייבים להוציא את הסצנה מהסרט, או להשתמש בנורה בודדת המחוברת למצלמה.)

5. השימוש בטכניקות אופטיות ובפילטרים אסור.

6. אסור שהסרט יכלול פעולה שטחית (אסור שהוא יכיל רצח, כלי נשק וכו'.)

7. פיצול זמנים וגיאוגרפיה בסרט אסורה. (זאת אומרת, שהסרט מתרחש כאן ועכשיו.)

8. סרטי ז'אנר אינם מותרים.

9. תשליל 35 מ"מ אקדמי חייב להיות הפורמט של הסרט.

10. אין לתת קרדיט לבמאי.

תרגום: זיו נאמן, עריכה לשונית נועם אבידן סלע.

תעודת "הכשר" של מניפסט דוגמה 95

תעודת "הכשר" של מניפסט דוגמה 95