על המוחלש באמנות ישראלית חדשה – סקירה אינטואיטיבית

19 באוג', 2009 | מאת רועי צ'יקי ארד | קטגוריה: שוטף

"בזמן מסוים, בערך בין האינתיפאדה השנייה להיום, אחד האלמנטים שהובילו את האמנות הישראלית הצעירה הוא “המוחלש”, דימויים שמתהדרים בעמום, בחיוור: רקב עץ עם מעט תאורה, קווי מתאר של ציפור ללא רקע, פנים סתומות של סמיילי בלי חיוך".

מסה מתוך "החדש והרע" – כתב עת חדש לאמנות, המופץ יחד עם כתבי העת מעין ומערבון לשירה ולקולנוע.

 “ובעמום הוא מחפש את הצלול”
מתוך השיר “נאסף תשרי”, צביקה פיק (מילים: נתן יונתן)

בזמן מסוים, בערך בין האינתיפאדה השנייה להיום, אחד האלמנטים שהובילו את האמנות הישראלית הצעירה הוא “המוחלש”, דימויים שמתהדרים בעמום, בחיוור: רקב עץ עם מעט תאורה, קווי מתאר של ציפור ללא רקע, פנים סתומות של סמיילי בלי חיוך. הקו של גיל שני שמנדב לצופה איזה אוהל בשום מקום, הפנים של אדם רבינוביץ’ ללא תנוכי אוזן או הבעה. חומרים תפלים – לא מבחינת זה שאינם טובים, אלא להפך – מבחינת הטעם שהם משאירים, שאינו מתוק או חריף, אלא נטול-טעם כל כך עד שחוסר הטעם הופך לטעם, כמו מי אילת המותפלים. תערוכות עם שם אנגלי סתווי מהורהר, מבט קפוא למצלמה של נער עצבצב, גיי, עלים של עציץ בתאורה שמעידה על חוסר פואנטה, שדוד עדיקא הביא לווירטואוזיות. אולי אלה היו תגובת נגד למה שידענו קודם: הסימבוליזם של הכבשה של קדישמן או נמרוד של דנציגר. ומנגד אמנות “דלות החומר”, שדווקא אינה מוחלשת, אלא מנסה באמצעים דלים ליצור רושם וטעם, כמו מתכונים בימי צנע: השרבוטים של רפי לביא מרשימים במידה הפוכה לעוני הטכני שלהם. המוחלש, לעומת זאת, מגיע לידי החלשה ביחס ישר לעושר מסביבו, לממדי העבודה, לטכניקה המעולה, להדפסה האיכותית, להצבה המאדירה ולהתפתחות ההונית של שוק האמנות (החזק).
אמנות מוחלשת אדישה אל הצופה, לא מפתה אותו, לא עושה הארד־סייל. הצופה עצמו יכול להתפתות, אבל היא מצִדה מתנהגת כנערה שמודעת ליופייה ולכן אינה רוצה דבר מהצופה. יש כאלה בחורות, שבוהות בכיווני לפעמים בחוסר עניין. הן אולי באמת לא רוצות אותי. לעתים הן כן, אבל משחקות אותה “הארד טו גט”. על כל פנים, יש כאן עדינות אדירים, עד כדי אדישות.
כשאני כותב על “המוחלש” איני כותב על טוב או רע. לטובה אוכל להגיד רק שאני מתאר תקופה של פעלתנות באמנות ישראלית ותנועה של ממש. אני עצמי קשור לרוב האמנים המוזכרים כאן, הם שייכים לדור שלי, נולדו בין אמצע שנות השישים לתחילת השמונים, של מקצתם אני חבר, עם מקצתם הצגתי או אצרתי, עם כמה שוחחתי שיחות שונות, לעתים מקריות, לעתים על במה, אני אוהב את רובם. איני מעוניין בכלל לשפוט כאן איזה מהם הוא אמן ראוי או לא, וזו בוודאי לא תכלית המאמר. אני רק אנסה למקם אותם, או חלק משלל היצירות שלהם שזכה לתהודה, בתוך האגף “המוחלש”.

עבודה של גיל שני

עבודה של גיל שני (מתוך התערוכה "דורון" בגלריה מנשר)

בון טון

המוחלש הוא אסטרטגי, הוא אולי תגובת נגד. הוא מגיע מלמטה (מהאמנים) ומלמעלה (האוצרים, הגלריות, כותבים על אמנות, רוכשי אמנות). המוחלש בדרך כלל קשור ל”טעם טוב”, כשהוא מצליח להיות קשור בטעם רע, בלי להפיק ממנו “טעם טוב”, הוא יכול להיות נהדר. זו תת־יבשת של ג’סטות, אחו עצום שבו אפשר ללחך עשב. לגנותו של המוחלש אפשר לומר שהוא בון טון.
דוגמאות למוחלש אפשר לאתר בנקל בשיטה מדעית דרך בדיקת גרסאות הכיסוי של המוחלשים לאמנים ותיקים של התקופה הפרֵה־מוחלשת. למשל, העבודה של אריק מירנדה שבה הוא מתאר אהבה מתחת ל”התרוממות”, מבנה המתכת המונומנטלי של קדישמן ליד הבימה, המסמן את הניצחון על הכבידה ואת הרוח האנושית ומה לא. אצל מירנדה “התרוממות” הוא כמה עיגולים חיווריינים, צל פלדה לאוהבים. מול העוצמה של “התרוממות”, מירנדה מציג חולשה ועדינות, אולי חולניות. גם המגזרות של יעקב אגם, מאת אדם רבינוביץ’, שהתפרסמו בכתב העת “אספיס” (עורכת: יעל ברגשטיין), מגיירות ומפסטרות את אגם באופן מרשים.
תשתית המוחלשוּת היא חיוורון, סטריליות, צבעים שהם לא בוהקים ולא מבהיקים, דימויים חלושים, מסורסים, מעוקרים מחיידקים וטפילים, משהו גָסוּס. אחד האמצעים הבסיסיים הוא הקונטור והעיבוד. דימויים חזקים בפוטנציה, כמו אצל אבנר בן גל המלא בזעם אצוּר או במשהו אחר אצוּר, ימוסכו, יכוסו בעשן אפרפר, הדמויות יבואו מהצדודית. נראה שיש דבר מה בוער מאחורה. ב”ערב החורבן”, תערוכה של בן גל שהוצגה בגלריה טל אסתר ב־2001, אין כמעט דימויים עם שתי עיניים. בפרויקט הצילומי “ג’ימי” של גיל שני ובן גל שהוצג ב”אספיס” (2001), שבמרכזו סירוס גבר אפריקאי, יש כוח רב, אבל התפאורה היא בדיונית וקרטונית, ומגחיכה את הארוטיקה והאימה. כל אלה באים אל מול העבודות הבראשיתיות של בן גל, המושפעות מאסתטיקה אפריקאית צבעונית וחוגגת או מהאסתטיקה של הפונדמנטליזם; למשל עבודת הווידאו שלו “חדר שעשועים אלקטרוני”. גם במעבר של מרומי מהכושי הענק והחמוש היטב בתערוכה “הלנה” (2001, ביתן הלנה רובינשטיין) לווידאו ארט “קיקלופ” (2004), שאותו הגדיר “כל מה שאני עושה בסך הכול זה למלא אותו בקלישאות שבאות מחוסר השכלה”. הכושי בן ששת המטרים של מרומי היה אחת העבודות החזקות יותר שיצאו מהדור שאני מדבר עליו, אף שגם הוא עמד כלוא לפני גדר האבטחה שבנה מרומי בכניסה לחלל.

הסבטקסטיזם הזה, אולי אפילו הרימוז לסבטקסט, מרמז על חוסר אמונה ב”דבר”, לא כפירה ב”דבר”, שכן כפירה היא פעולה עוצמתית – כןלא’ית – מדי לתיאור העניין. כאן מדובר בחוסר אמונה מטושטש ומתולתל, אולי טורדני, אולי חלומי־אווירתי. אולי כדי להציג בכל זאת פוליטיות והתנגדות במוחלש, אומַר שאין דבר שונה יותר בינו ובין העמוד הראשון של “ידיעות אחרונות” או “מעריב”. המוחלש הוא הפוך מהוולגרי שמאפיין את הישראליות של ימינו. הוא חלבי, צבעו בז’, הפוך לצבעי האדום ושחור בשערי העיתונים הגדולים. כך שאפשר לראות בעבודות האלה שמניתי גם התנגדות לסוג הזה של פריזמת שחור־לבן־אדום של המציאות.
עם זאת, ייתכן גם ששימוש היתר במוחלש באספקטים פוליטיים נועד להשיג מטרה אחרת: לשמור את האמן כמי שמתייחס לבעיות פוליטיות (“מתעסק עכשיו בפוליטי”) כלפי חוץ, דבר שיוצר בו עניין כאמן ישראלי (חלק מהאפיל של אמנים ישראלים נוצר בזכות קידום המכירות של הצבא והפוליטיקאים הישראלים במלחמות השונות ובשלל הכיבושים שמהם ישראל לא יורדת ושומרת על מקומה בסי.אן.אן), ובה בעת שומר על עשן של מסתורין כלפי פנים – דבר שיכול לסייע במגע עם גופים ממשלתיים, דודים, עבודה, רוכשי האמנות ועוד, שלא תמיד נוטים לחבב ולהעריך אמירות רדיקליות נטו, אלא מעוניינים באמירות “מאתגרות”, כלומר מוחלשות, כלומר שאינן אומרות כלום אבל עושות שימוש במילים רבות. כך האמן יוכל להגיד וגם לא להגיד, להיראות כנועץ סכין, אבל הסכין רכה כל כך שהיא ממש מלטפת. לא סכין, כי אם יד תינוק.

פרט מעבודה של אדם רבינוביץ (מתוך התערוכה "תרדמון")

פרט מעבודה של אדם רבינוביץ (מתוך התערוכה "תרדמון" בביתן הלנה רובנישטיין)

שרעפאת

זמן ארוך בתקופה שאני מתייחס אליה, שתי הדמויות החשובות ביותר באזור היו שרון וערפאת. ערפאת ירד מהזירה בסוף 2004, שרון כשנה לאחר מכן, בתחילת 2006. הצמד הזה הוא ההפך מהמוחלש. במאמר מוסגר, שניהם היו הנאהבים הגדולים של הפוליטיקה הישרא־סטינית. ערפאת העלה את שרון, שהעלה את ערפאת, שנהרג אולי על ידי שרון, ואז גם זה כמו־מת. שניהם סבלו מיתה אטית דומה בהפרש לא גדול זה מזה, שלושה־עשר חודשים, כמו זוג קשישים שלא יכול האחד בלא רעהו, מוחלפים על ידי העתקים חיוורים. המוות היה מסתורי ונדיר אצל שניהם. “שרון” ו”ערפאת”, שניהם היו בסיס לשתי תערוכות שהיו בין התערוכות הקבוצתיות החשובות בשנים האלה, מבחינת העבודה האוצרותית לפחות, והאפקט הנבואי שלהן. “שרון” של יהושע סימון בקלישר (שבה נטלתי חלק) מ־2004 ו”נחשו מי מת?” של אורי דסאו בדביר 2003, שעסקה ביו”ר הרשות דאז. כמי שמכיר את אחורי הקלעים של התערוכה “שרון”, סימון הרהר בה וניסה להקים אותה כמה שנים לפני שדסאו הכריז על התערוכה שלו, אף שאולי גם דסאו עבד על שלו במקביל או לפני, אין זה העניין. שלא כדסאו, שמצא גלריה מסחרית משגשגת (גלריה דביר בצפון תל אביב) לתערוכתו, סימון התקשה לשכנע גלריות מסחריות בחזון התערוכה שלו, שבעצם היתה תערוכה בעלת הינף אנטי קפיטליסטי, ולקח לו זמן רב להתמקם בחלל הציבורי של קלישר בפלח הישבן הימני של שוק הכרמל. שני האוצרים הגיעו מאותו אזור אמנותי, מהאקדמיה החופשית (גם אני), ולמעשה חסרי השכלה אמנותית אקדמית עד האצירה, אך פנו כל אחד לכיוון אחר במהלך 2001 – דבר שהוביל לפיצול לא דרמטי באקדמיה החופשית. על אף הקרבה בגיל והדמיון בתחילת הדרך, שניהם אוחזים בעמדות פוליטיות שונות ובגישות אוצרותיות וחברתיות אחרות, ובכל זאת שתי התערוכות המצליחות מאופיינות באותה הגישה האוצרותית המוחלשת כלפי הנושא – שרון/ערפאת.

אף שהתערוכות בהחלט היו רוויות מסרים, שתיהן בחרו שלא להתמודד מול שרון וערפאת עצמם, אלא השתמשו במנהיגים כמעין כַן להניח עליו נושאים אחרים, מרתקים לעצמם. סימון השתמש בשם של שרון ויצר דרכו את הקשר בין שרון המיליטריסט לאיזור השרון העשיר. הוא בעצם חזה את מפלגת קדימה, מפלגת ההון של שרון שהוקמה אחר כך, שגם בימי אולמרט עשתה הכול כדי שפרץ הסוציאליסט לא יקבל את משרת שר האוצר, וזה גם מה שאולי סייע להפיל אותה (מלחמת לבנון השנייה).
ומולו, אורי דסאו טען דרך התערוכה פחות או יותר שערפאת הוא דימוי, קונסטרוקט, מבנן, של התקשורת והאמנות הישראלית ושל קולנוע הסבנטיז והבורקס בישראל למשל. על ההזמנה של “שרון” התנוססה יעל בר זוהר מהטלנובלה “רמת אביב ג’” ששיחקה דמות ששמה שרון (לינוביץ’). האוצר אורי דסאו הציב במרכז הגלריה סרטי פופ ישראליים שבהם התעסקו בערפאת, וגם שם התערוכה “נחשו מי מת?” נגזר מסרט. זה מעשה שיש להתעכב עליו. יש לציין לטובת מי שלא הבחין בכך שמדובר בשנים שבהן שני האנשים האלה (או אם תרצו, אחד מהם), ערפאת ושרון, וסכסוכיהם עדיין גבו מספר רב של הרוגים. אני מפרש את הגישה של שתי התערוכות אולי בכך שלא היה אפשר לגשת אל ערפאת ושרון חזיתית, אלא רק באופן שכזה, בלי להיות פתטי ומובן מאליו, או עיתונאי. הפחד מהמובן מאליו הוא אחת הסיבות למוחלש, כי פעמים רבות עצם ההחלשה היא הפעולה האמנותית או האוצרותית. כלומר אמנות = החלשה. חשוב לציין שבשתי התערוכות רוב העבודות דווקא לא היו מוחלשות.
אבל הנסיגה אל הבורקס ואל הטלנובלה בתערוכות הנושא על ערפאת ושרון היתה החלשה ומזעור נזקים של הדמויות החזקות, הנוראות והשנויות במחלוקת ביותר בתולדות המזרח התיכון בשלושים השנים האחרונות. אחד הדברים שדסאו התגאה בהם במאמר מ־2005 ב”סטודיו”, אחרי מותו של ערפאת, הוא שהתערוכה נועדה להיקרא “נחשו מי מת – על ערפאת באמנות הישראלית” וכותרת המשנה נמחקה, כלומר השם ערפאת לא אוזכר בכותרת התערוכה מסיבות שונות. ואגב, בכתבה על תופעת האוצרים הצעירים ב”מעריב” הגדיר דסאו את האסטרטגיה של אוצר במילים: “אף פעם לא טוב להיראות להוט מדי”, אולי כרפרנס אל הנערה המצועפת.
מאחר שאני עצמי שייך לדור הזה, המוחלש קיים גם בי. גם אני במוטו למאמר הזה משתמש בשיר של צביקה פיק כדי לומר דבר מסוים. ייתכן שגם אליי אפשר לבוא בטענות שאני מתקשה להשתמש באמת חזיתית, שנראית כמשהו פמפלטי.

ההזמנה לתערוכה "שרון" בקלישר

ההזמנה לתערוכה "שרון" בקלישר

כדי להראות מהו ה”לא מוחלש”, “מובהק”, “חזק” – “לַפָּנים”, בלשון חובבי הטראנס – אפשר להביא התייחסות אחרת לשרון שהיתה אצל האמן דויד ריב, בן דור אחר, שכתב בפשטות, “אריק אוכל ילדים” בעבודה שצונזרה ממוזיאון תל אביב (אמצע 2001). ובכל זאת ריב אומר ב”הארץ” (2004): “(באמנות פוליטית) שיקולים אסתטיים אמורים להיות זניחים. העבודות שלי הן לא כאלה ובעצם בזה שאני עושה ציור כבר יש סתירה לרעיון של אמנות פוליטית”. ואכן, גם בציורי מִתאר הבתים על קו החוף התל אביבי, המאפיינים את ריב, מורגש אלמנט “המוחלש”, או בציור על פי תמונות של מיקי קרצמן. מדוע לא לתלות את התמונות המזעזעות עצמן ויש לתווך אותן במכחול? האם התיווך הציירני הוא מה שהופך “מציאות” ל”אמנות”? על כל פנים, העבודות הלא מוחלשות שלו דווקא צונזרו. חשוב לציין שאני משתמש במילה "מוחלש" לא במשמעותה הסוציו־אקונומית שבה מוחלש משמש תחליף חיוור ופוליטיקלי־קורקט למילה הוותיקה "עני".

אנטי ישראליוּת

דמויות מוחלשות יש באינסוף מקרים: רותי נמט עם הדמויות קלושות המיניות והחיוורות שלה, שמאופיינות בנטול ובלא־בשרני ואחר כך הארנבים המתים (גלריה דביר, 2005) ילד/ילדה סטטי על פוני – מיניות כבויה על מיניות מוקטנת (מול הסוס). העבודות המשותפות שלה ושל זויה צ’רקסקי הקדימו את הטרנד החלוש והרופס. רועי רוזן יוצר דרך האישה היהודייה המתה ז’וסטין פרנק, וככה מצליח לסנן עבודות שהן לעתים “חזקות”, או דרך וידויים שאומרים אנשים אחרים, כמו קולות בתחום הספירטואליזם.
אלי פטל, בן אותו דור של רוב האנשים שציינתי, שונה מהמגמה. בדרך כלל הדימויים שלו ברורים מאוד, חזקים, בולטים, מנסים להיות פְרֵחיים, מלאי חיים, שובבים, מצחיקים, ישראליים – זו המילה. אבל בתערוכה שלו “טבע מקורי” (הלנה רובינשטיין, 2007) היו חלק גדול מהעבודות מעין ציורים מהוהים על ג’ינס, וצורת ההצגה על קוליסות (אוצר: אורי דסאו) גם היא ייצגה איזו “ארעיות” שמנוגדת לדימויי הבסיס של פטל, שהם חזקים ונטועים בקרקע. היא כאילו שמה את העבודות החזקות בסוגריים של מוחלשות, והן הופכות בסופו של דבר לשם האירוני “טבע מקורי”. במחשבה שנייה, עצם הטכניקה האלי־פֶטֶלית, ציור במכחול אמנות שנראית כמצולמת, היא החלשה ועיבוד של הדימוי המקורי (החזק), ואפשר לומר שהחלשה ראשונית יש גם בבחירת הדמויות המייצגות, דמויות כמו האחים יתום שאינן מרכזיות בפוליטיקה הישראלית. ובכל זאת הכוח נשאר אצור בעבודות. פטל, אף שהוא שחקן שש־בש מרכזי בדור הזה, לא מייצג של הסגנון המוחלש. למעשה, רוב המתרחש בגלריות הוא מן המוחלש. למשל בתערוכה "עכשיו דממה" ב"גלריה 39" שמוצגת עכשיו (אוצר: דני יהב בראון), רוב העבודות של 14 אמנים יכולות להיות משוייכות למוחלש, בדרך זו או אחרת, מפסלים חיוורים, צילום של קרני פוסטל ללא גיטרה, ועד טקסטים באנגלית רשומים על הקיר (במקום עברית).

עבודה של נעמה צבר (מתוך התערוכה "עכשיו דממה" בגלריה 39)

עבודה של נעמה צבר (מתוך התערוכה "עכשיו דממה" בגלריה 39)

“תרדמון”, התערוכה של אדם רבינוביץ’ בהלנה רובינשטיין שהוצגה בקומה שמעל “טבע מקורי”, היתה מופת יפהפה של מוחלשות, עשן, קסם, קרח יבש, חושך. גם שמה מעיד על שאיפה מוחלשת, והקריירה של אדם רבינוביץ’ כללה מפגן אדיר של אורות עמומים ופלואורסצנטים קורצים למחצה, שבהם הקיר הלבן מאיר על הפלואורסצנט (תערוכה שלו במבנה המדרשה). רבינוביץ’ הוא אחד מאשפי המוחלש, הוא יודע ללהטט בו, והוא בוודאי לא נסחף לתוכו כחלק מפעולת הגרביטציה, אלא עומד בחוד החנית שלו, או אולי פועל בו בלי קשר לנטייה הזאת. עבודה אחרת שלו היא “מרקו”, עיבוד טלוויזיה שמעצים את הסטריליות של הדמות הבכיינית מהגרסה היפנית ל”הלב”. מרקו הוא גם השם האמצעי של גיל שני.
מדברים על אמנות אנטי ישראלית כשמדברים על אמנים פוליטיים. אפשר להשתמש במושג אחרת. המוחלשות, אף שהיא לוקחת אלמנטים ישראליים יותר מהאמנות שקדמה לה, היא אנטי ישראלית, מבחינת זו שהיא הופכית למגמה הצעקנית הישראלית. אין כאן “אנטי ישראליות” לפי המובן הרווח – שמשמעו פרו־ערביות או פרו־פלסטיניות. הרי האלמנטים הישראליים הקלישאתיים הם גם ייצוג של האלמנטים הערביים (כך הם נתפסים לפחות): פלאפל, חומוס, מוזיקה מזרחית, חריף, קפה ממותק, חוסר נימוס מול דוגריות, סילבן שלום (שאגב, הופיע בהזמנת התערוכה “חזרת” של אורי דסאו, גלריה גבעון, 2005). האנטי ישראליות הזאת היא גם אנטי ערביות. אפילו צה”ל הישראלי הוא סימן של ערביות, שהרי הוא הזדמנות כמעט יחידה לפגוש ערבים. ילד שואל את אביו, על פי הקלישאה, אם הרג ערבי במילואים. גם האנטישמיות בישראל נגד הערבים קשורה לקשר עם ערבים (ליברמן יודע לדבר ערבית בקמפיין בחירות 2009). ה”אנטי ישראליות” אולי קשורה לטענה או יש בה הדהוד של הטענה שאיננו בהכרח קשורים לפה (טענה שאישית איני מקבל), אלא אנחנו אירופים נרפים שדוהים בשמש. אולי איזו שאיפה ליהודיות ומינוריות־גלותית.
המוחלש הוא הדהוד גם של פסימיזם ומלנכוליזם. בגלריה זומר הוצגה תערוכה ושמה “מלנכוליה” (מאי 2006). רועי ברנד, שאצר את התערוכה בשיתוף עם עירית זומר, אמר לכתבת פורטל נענע: “אני מאמין שהמלנכוליה משקפת משהו חשוב מרוח התקופה שלנו. אפשר לראות את זה בכל מקום, לא רק באמנות פלסטית, אלא גם בספרות, קולנוע, מוזיקה ובפילוסופיה”. חשוב לציין שהמוחלש הוא לא סימן לאסקפיזם הישראלי שרווח באותן שנים, כפי שנהגו לכתוב בעיתונות. האסקפיזם אמור להיות קרנבלי איכשהו. מיכל הלפמן היא אמנית שבין השאר היתה קשורה לחיי הלילה דרך עיצוב מועדון האומן 17. חלק מהעבודות הידועות שלה הן הלכלוך שאחרי דעיכת מסיבה. כלומר גווייה של רגע שמחה וחינגה. גם כשדוד עדיקא פרסם מחווה למיכל הלפמן במדורו בכתב העת “מעין”, הוא בחר תמונה של שאריות סוף מסיבה. המוחלש רואה את העוצמה שבקפיאת הרגע, את העונג שבמוצר המעובד, כלומר גופה. בעבודה של הלפמן על קִצה העלוב של המסיבה היא עושה מהלך החלשה על “האסקפיסטי”, “המסיבתי”. מבחינה פוליטית יש כאן אמצעי רטורי של עמימות ועמעום. אם הדורות הקודמים קראו קריאות מלאות פתוס של “די לכיבוש” ונתקעו בכיבוש מייאש של יותר מארבעים שנה, היה כאן ניסיון אחר של אנשים שהרגישו כאילו נולדו בגרון ניחר (למרות שלא צעקו ממש נגד הכיבוש).

אחד הגורמים שעלו בתקופה שאני מציין הוא הווידאו ארט, גם כחלק ממגמה עולמית. חלק גדול מיצירות הווידאו ארט מתאפיינות בעיבוד ובעבודה קשה של עריכה, משחק בפסקול, סימפולים ואפקטורה. כל אלה הם מוחלשים לעומת המסמך הטבעי, הבראשיתי, שלעתים נאמר עליו “תמונה שווה אלף מילים”. הווידאו ארט לעתים צריך אלף מלים לצדו כדי ליצור תמונה ברורה. גם בתאוריה האמנותית הסטייל הוא עמעום הרעיונות. נראה כאילו מטרת הדפים שמחלקים לך בתערוכות היא לא להגיד דבר על התערוכה. מעבר לווידאו המעובד, גם כשנעשה כאן וידאו נקי מערפול יש פעמים רבות רמזים להחלשה. למשל בדרך שבה יעל ברתנא מייצגת את הישראליות על ידי קפיאה של נתיבי איילון בצפירת יום הזיכרון (העבודה “Trembling ”).
בטעות הגעתי לתוך מלון "ארט פלוס" בבן יהודה, הקשור לאיש חברות כוח האדם דורון סבג ולרשת "אטלס". הרעיון מאחורי המלון הוא שאמנים (מאיה אטון, אילת כרמי, דורון רבינא, טלי בן בסט ואולף קונמן) יציירו עבודות בפרוזדורי הקומות. כמעט כולם (מלבד רבינא) השתמשו בטכניקות של מוחלש במגעם עם ההון וענף מלונאות הבוטיק, והדגש הוא על ציורי ענפים קודרים ברוח מרכז אירופה.
אני מנסה לחשוב על תערוכות שצונזרו בשנים האלה, שכן מה שצונזר הוא בהכרח מחויב, נוקשה, בהיר, ולא עמום או מתעתע. עולות באמת העבודות של דויד ריב שצוינו לעיל. ב”שרון” צונזרה עבודה של בועז ארד ששמה “החווה הסינית”, שהציגה מעין חשפנית אסיאתית, אולי סינית, ולצדה כתוב באותיות אנגליות “החווה הסינית”, אולי כי היא קישרה בין שכול לפורנוגרפיה בקישור זול וישיר, הפוך לדרך המתוחכמת והרב רבדית המוחלשת. במקום העבודה, הציג האוצר מדבקה שחורה, ובטקסט התערוכה הוזכרו הצנזורה וההקשר שלה ללימור לבנת, שהיתה אז השרה הממונה על תחום התרבות ורדפה ביטויים אנטי ישראליים לטעמה. מעניין ששתי העבודות – של ריב ושל ארד – היו קרובות לבדיחה ילדותית ולא שנונה (לכאורה), אך דווקא הן הצליחו להשיג את הכבוד הזה. עוד עבודה שצונזרה אז היתה גם היא ילדותית אבל לא פוליטית. בתערוכת גן של קרן ציטר בגלריה טל אסתר, שאותה עשתה בלילה לפני פתיחת התערוכה שלי במקום, “המזל”ט הסרבן” (2002). ציטר לא היתה אז אמנית מוכרת, אני לא בטוח שכבר הציגה אז את תערוכת היחיד שלה ברוזנפלד, אבל היא הוציאה עיתון אמנות ומין ששמו “אלכסיה”. יכול להיות שהיא היתה אז טבחית בפאב המנזר.
התערוכה נוצרה מחוסר הבנה. בשיחת חולין היא הציעה לטלי צדרבאום, בעלת הגלריה, לעשות תערוכת גן בגלריה. לילה לפני התערוכה שלי היא באה עם חברה (נעמה יוריה), ריססה קצף גילוח, צבעה עצים בירוק, והניחה מקלדות שבורות. בבוקר התערוכה היא נאלצה לנקות את התערוכה. בגדול, זו היתה תערוכה פוליטית משמעותית מאוד (אף שלא הוצגה, ואיש כמעט לא צפה בה. אני ראיתי אותה ואהבתי מאוד). אולי אפשר לקשר את זה להיותה של ציטר אמנית מאריאל, שראתה בעצמה נטע זר באמנות וב”שיח השמאלני”, שהוא הרבה פעמים כְּסות להתנהגות עדרית שמדירה חלקים גדולים מישראל. זו היתה ללא ספק תערוכה פרועה, שבוחנת את הגבול בין אמן לבעל גלריה או נדל”ן, בעצם תערוכה על הכיבוש.

יעל ברתנא - פרט מתוך Trembling

יעל ברתנא - פרט מתוך Trembling


“צה”ל הוא העדין שבין הצבאות” | בן כספית, “מעריב”, אפריל 2009

אמנית שנעשתה מרכזית במהלך התקופה באפסטיז שעליה אני כותב כאן היא סיגלית לנדאו. אף שמדובר בעבודות “חזקות” ו”קשות” עד מדממות – “הארץ” (2002) ו”הפתרון האינסופי” (2005) הן תערוכות של עמעום גרנדיוזי. גם השמות הם טייק אופים, על עיתון “הארץ” או על ארץ־ישראל (הכותרת הרשמית של התערוכה היתה באנגלית: “The Country”). ו”הפתרון האינסופי” הוא משחק מילים על “הפתרון הסופי” עם מילת שלילה. השיא ב”דה קנטרי” היה עיתוני “הארץ” המגולגלים בעיסת נייר לכדורים אדומים, כלומר השבירה של האקטואליה לכדורים ספוגי דם. אני לא חסיד של לנדאו בתקופה האמורה, אבל יש לה ניסיון בהצגת דימויים חזקים.
אמנית אחרת היא מיכל רובנר. בתערוכה שלה בביתן הישראלי בביאנלה בוונציה ואחר כך במוזיאון תל אביב (“שדות”, 2006) היא הציגה על מסכי פלזמה סגלגלים ועל צלחות מעבדה דמויות מהלכות חסרות פנים או מתארי גוף – אלמנט מרכזי של המוחלשות והערפול. גם את הדימוי החזק והמרשים של קידוחי הנפט בקזחסטן הפכה למשהו דהוי, כתמומי.
עוד אמן שנמצא בקדמת הבמה הוא הצלם עדי נס, עם “הסעודה האחרונה” שלו (שוב גרסת כיסוי ליצירה אחרת). מה שהופך אותה ליצירה מצליחה הוא לא ההקשרים הנוצריים דווקא, אלא הסתירה שלהם לקיר הלבן הסתמי, חוסר העושר בתפאורה וההבעה הסתמית של החיילים. אצל עדי נס המצולמים קפואים פעמיים, פעם אחת כמו בכל צילום, ופעם שנייה בתחושה שהם מעבירים כמי שצוו לקפוא לעמדתם. גם בציורים של ניר הוד יש פחות ופחות הומור ופחות ופחות טעם רע, והדמויות בהם מביטות בחוסר אמון לעבר הצופה/ניר הוד, כאילו יש שתי שכבות – המצלמה ואז ניר הוד. רועי קופר הציג תערוכה שלמה בגלריה נגא של צילומי מקווה מים זהים כמעט לגמרי ונוסכי עצבובית.
ייתכן שהסיבה לבחירה במוחלשות היא שנראה שהאסטרטגיה הישירה היא קיטש – תמונות ערבים מדממים. אפשר גם לומר שיש בגישה הישירה ניצול של הפצועים מול האמן המבקר בקוקטיילים. מלבד זאת, בגישה הישירה אין לאמן יתרון מול צלם העיתונות, שתפקידו ברור כל כך עד שאין טעם לדבר על זה: להביא דימויים עזים ככל האפשר. בעיתונות המוחלש לא יעניין אף אחד (כלומר לא את העורך או הקורא). כך שהמוחלש באמנות קשור אולי למושג השיווקי הקרוי “בידול”, בידול מול העיתון.
מדוע מוחלש? לכאורה מנוגד המוחלש לאסטרטגיה אינסטינקטיבית של אמן. מה רוצה אמן, או כל יוצר? לבלוט, להפיל, ליצור רושם, לעורר תחושה. אלא שהמטרה של אמנים רבים היא להחליש, להתחרות במופנמותם עם אמנים אחרים. זה ניכר מאוד גם ב”טעם הטוב” ובעיצוב העדין של “סטודיו” בגלגולו האחרון (עורכת: יעל ברגשטיין).

האוטובוס של כרמית גיל הוא עוד דוגמה. כרמית גיל הציגה אותו בתערוכת הגמר במדרשה לאמנות, ומשם הוא נדד לביאנלה בוונציה 2003. אלא שלא מדובר באוטובוס, שהוא אימג’ חזק וישראלי בימי הפיגועים, אלא רק בשלדה לבנה של אוטובוס, מרוקנת לחלוטין, גווייה של אוטובוס שלא ברור אם הוא מת או לא, וגם לא זאת שזק”א מנייד בערים מרכזיות בעולם כדי להשיג תרומות (דימוי חזק).
אלה הם כמה רעיונות בנוגע למוחלש. בכל טענה גרנדיוזית כמו זו יש המון יוצאים מן הכלל, וגם אי אפשר לדבר על נקודות הציון כתוחמות בדיוק. הרי אין רגע שבו אנשים מחליטים לעשות דבר מה. תמיד היו ותמיד יהיו עניינים מוחלשים, ובכל זאת כרגע יש יותר, ולא התייחסתי כאן גם להשפעות חיצוניות של אמנים מוחלשים מהעולם. לא נעשה כאן מחקר מסודר וסיסטמטי, אלא בדיקה אינטואיטיבית, ללא קונקורדנציה. הרעיון כאן הוא להציג את מרכזיות המושג הזה לחלל האוויר. כמו לומר: חם בחוץ, לבשו קצר ולא סוודר.

 

אודות רועי צ'יקי ארד

23 תגובות
הוספת תגובה »

  1. אוי ואבוי אלוהים אדירים למען השם אלוהים ישמור!

  2. flat like a grandma's butt

  3. הקטגוריה של ה"מוחלש" היא קטגוריה חלשה בעצמה, מה שהופך את הטקסט כולו למחווה מיותרת

  4. שלא לדבר על כך שהטקסט פשוט לא קריא.

  5. דווקא קריא, רק שההתפלשות בכל כך הרבה דוגמאות לא עוזרת לי להבין מהי "מוחלשות"? תוצר של מהי? של מחסור בביקורתיות? של חוסר בתקשורתיות כאסטרטגיה התנגדותית? או של עמימות אידאולוגית כאסטרטגיה שיווקית? של עיסוק במדיום האמנותי על חשבון העיסוק במציאות? של עידון אסטטי על חשבון שיקוף ישיר של זוועותיה? של דיבור עקיף? של מבע אירוני? של ניכוס פנים אמנותי? של פנייה לחומרי גלם "נמוכים"? של עניין בסתמי ובנייטראלי? או של עניין במלנכולי? ועוד ועוד…
    להחזיר לתנור ל20 שנה

  6. פול גז בניוטרל.
    גם עוד 50,000 דוגמאות לא יעזרו לטיעון החלש הזה.
    אין שום צורך להמציא קטגוריה חדשה במקרה הנ"ל, אלא אם כן אתה רוצה להסתובב כל היום ולהגיד "המוחלש","המוחלש","המוחלש"…

  7. הצחיקה אותי התגובה שמעליי
    והנה נולד בזאת מושג חדש באמנות הישראלית!
    מזל טוב וברכות להוגה

  8. ענת אני שמח שכל כך קל להצחיק אותך.
    לא התכוונתי אבל בכל זאת הצלחתי – (את יכולה לצחוק גם פה.שלוש ארבע ו… יופי)

    מה שאני מזהה במאמר הזה זה אסטרטגיית כתיבה שקיימת במאמרים נוספים ב"כתב עת חדש לאמנות"

    במה דברים אמורים.

    אני צריך לכתוב מאמר.אז מה אני יעשה.
    אז מה אני יעשה אני ימציא מושג/קטגוריה חדש\ה שאין בה שום צורך ואכתוב עליו מאמר.
    ועכשיו העמדה שלי כלפי הקורא היא עמדת כח.
    "בוא קורא, אני מדבר על מושג חדש שאתה לא מכיר.
    בוא שב ואני אסביר לך על מה אני מדבר.
    אייך אסביר לך אביא לך דוגמה.
    עוד דוגמה
    עוד דוגמה
    עוד דוגמה
    ועוד אחת.
    והנה מלאתי 500 מילה .כתבתי מאמר ולא אמרתי כלום.
    ועכשיו זה סופי:אני כותב מאמרים על אמנות פלסטית"
    מושג חדש אין פה רק תירוץ לכתיבת מאמר.
    או מושג שישמש שלושה אנשים:
    ענת,צ'יקי ודיקי

  9. בתור משתמש וותיק של אתר מארב ומגיב סדרתי גם תחת השם בובי שלום אני מרשה לעצמי לבקש מעורכי ומנהליי האתר להתאמץ קצת יותר ובמקום לשבץ כתבות ממוחזרות כגון כתבה או פיליטון עצוב גחמני ושטחי זה אנא מחזרו כותבים טובים ומוכשרים אחרים. ולא חסר…
    אני יכול להבין את הצורך שלכם לחבור לחבורה העמלנית בעלת המאפיינים הנצלנים והגרפומנים אשר מפיקה את הבושה שנקראית מערבון וכו אבל אל לכם לרדד את השיח ולעלוב באינטילגנציה של הקוראים
    אלא אם כן השאיפה הנסתרת שלכם היא לחבור לידיעות אחרונות ביום מן הימים שהיא לגיטימית אבל בזוייה בעיניי
    לא הייתי טורח וכותב תגובה זאת אלמלא הייתי מרגיש שהחשיפה לה זוכה כותב המאמר היא לא פרופורציונאלית ביחס לרמת כתיבתו על אמנות וביחס ולכוונות המרושעות והכוחניות שמסתתרות מאחוריי ובין מילותיו
    האיש רודף פרסום אובססיבי שטחי מיין סטרימי עד שורשי אצבעות רגליו ולטעמי יוצר בעל כובעים רבים שהמשותף להם הוא שטחיות ודחקות חנופה וטעם רע ובסופו של יום פעולותיו מזיקות ומרדדות ולמעשה דוחקות את קולם של אחרים וטובים
    אז אנא התחשבו בנו ומנעו מאיתנו את חוסר הנעימות שבלהתמודד שוב ושוב אם כתיבתו של זה שכאמור באה ממקומות אגואיסטים ונצלניים והניחו לו לתפוס טרמפים על תעשיות השלום השונות או לחילופין להתפלש ב7 לילות
    בברכה זמיר

  10. למה ציפיתם? ממה אתם מאוכזבים.
    אני מוכנה להתערב שכותב הטקסט הוא בעצם יהושע סימון ושלא היה לו האומץ לעמוד מאחורי השטויות שהוא כתב ולכן מסר את הטקסט לחתימה אצל הסיידקיק האמנותי שלו רועי ארד. שקוף.
    שקופה גם הטקטיקה של מין סגירת חשבונות עם אמנים שלא התמסרו לשטויות של החבורה הזו לעומת הביקורתיות הרכה כלפי אמנים שכן הסכימו או שהם חברים (יחסית) של ארד-סימון.
    מצחין.

  11. אני לא רואה הרבה הבדל בין הכתיבה הקלילה המבוססת על חינניות ושנינות לבין המגמה האוצרותית שהציגה במאמרה מיטל רז (מקווה שלא טעיתי בשם). לזה וגם לזה יש מקום.
    צ'יקי מזהה מגמה מסויימת ומנסה להניח תשתית לבדיקתה. לא פחות רציני מ"דלות החומר" של שנות ה-70 (80?) שניסחה בזמנו ברייטברג-סמל. ועכשיו אפשר להתווכח על זה.

  12. הי ענת מה שלומך קחי משפט זה מהמאמר לדוג ותביני אולי על מה יוצא קצפנו ומי הוא כותב המאמר

    "מדוע מוחלש? לכאורה מנוגד המוחלש לאסטרטגיה אינסטינקטיבית של אמן. מה רוצה אמן, או כל יוצר? לבלוט, להפיל, ליצור רושם, לעורר תחושה. אלא שהמטרה של אמנים רבים היא להחליש, להתחרות במופנמותם עם אמנים אחרים."
    אז מה את אומרת ענת?
    כאילו, מה? זה מה שרוצה אמן? זאת אומרת זה כל מה שרוצה אמן? קיבינימט זה מה שנקרא, זה מה שכותב המאמר רוצה
    לבלוט להפיל ליצור רושם להתחרות באחרים ולפעול לפי אסטרטגיות קפיטלסטיות רקובות במסווה של תמיכה בפועליי ומהגריי העולם, זה הוא הוא שגילה בעצמו ובתוכו את כל אותם זוועות וכשלים וכעת הוא מלביש או משליך אותם על אמנים אחרים בלופים גרפומניים שנעים בין חנופה לבעיטות מתחת לחגורה
    מבינה ענת
    יש גם אמנים אחרים כאלו שרוצים ללמוד לחקור לדעת לתרום להראות לרגש לנחם לזעזע לתת לכשף לחבק לגעת לאהוב
    ולא לבלוט או להפיל או להתחרות מה זה זה? משחק כדורגל? תחרות גלישה?
    מה זה הרקב המחשבתי הזה שגורם למישהו לחשוב שכל תכליתה של האמנות היא למכור ולהתנהג כמו ביריון שמשווק את מרכולתו בכל מחיר מה נראה לך שיום אחד מישהו מחליט לפתוח מכולת אבל הולך ללמוד אמנות .כאילו… איזה נורא זה לחשוב שאנשים שמתעסקים באמנות רואים את זה רק באסטרטגיות בורסאיות ולא ברגש בדאגה ובאיכפתיות
    ואני לא מתעלם מהבעיות הנפשיות והאובססיות כמו גם הקנאה והעוני הנפשי או הפיזי שקיימים בכל אדם ומוחצנים בכל אותן רצונות לבלוט להתחרות להפיל וליצור רושם אך אלו כאמור חולשות של אדם שאגב ניתנות לטיפול גם בעזרת אמנות
    ואם לא הבנת ענת
    הרי שלאורך המאמר הכותב מטיח באמניי הארץ את האשמה הברוטלית והמכוערת (ולצורך כך גם ממציא כביכול מושג ) שכל כולם עדר של נושאי חן שיוצרים בטעם אחיד ומוחלש בניגוד מכוון למיין סטרים התקשורתי זאת אומרת שציקי בעצם אומר שכל האמנים שהוא מנה מונעים ביצירתם מכוח הכסף והרצון למצא חן ולהיות עכשוויים ולכן הם נוקטים בטקטיקה הנ"ל
    בקיצור ענת
    אתמול בלילה קראתי את יותם פלדמן על אימו שרה חינסקי ז"ל אני מבקש ממך לקרוא אותו ואז לקרוא את שלושת מאמריה הבולטים
    "שתיקת הדגים: מקומי ואוניוורסלי בשיח האמנות הישראלי", "רוקמות התחרה מבצלאל" ו"עיניים עצומות לרווחה"
    ולהבין מה זו אהבה ומה היא כתיבה ומה הערך של האמנות בעולם

    בברכה

  13. זמיר, בקשר למשפט ביניכם – הוא מזכיר ברשימה שאמן רוצה למשל לרגש, וגם אתה. הוא לא הכניס לרשימה את 'להתחרות', אתה הוספת לו כדי להוכיח טענה שלך – עניין לא הגון. חוץ מזה כתוב על כל המשפט שציטטת 'לכאורה', כך שנראה שהוא מקצין את האסטרטגיה של אמן – אף שאפשר לטעון כי אמן אין לו אסטרטגיה והוא יצור מנותק שעושה את אמנותו. וזה שווה מאמר תגובה.
    במאמר הזה, הוא לא מתייחס לכל אמני ישראל, אלא לנטיה כללית, שיכולים להיות לה יוצאים מהכלל כמו לכל נטיה כללית. הוא מסייג זאת פעמים רבות. הוא גם לא מאשים אף אחד, אין כאן נימה שלילית, חוץ מאולי חצי פסקה שאפשר לאתר בקושי, ואף אזכור שהוא אוהב את האמנות. האם שרה ברייטברג האשימה במאמר על דלות החומר? אף שרפי לביא די התנגד לזה. נראה שהוא אוהב את האמנים ומאפיין אותם, אבל בוחר לא לשבח אותם או לתקוף אותם כי זה לא העניין כאן.
    הוא לא אומר שבמאה אחוז הם עושים זאת כדי להשיג כסף, אלא מציע אפשרות שהם עושים זאת בתגובה להתנהלות השחור-לבן למשל בכותרות העיתונים. האם זו האשמה מושחתת?
    נראה שרוב הטענות שלך הן אד-הומינם ושאתה מלא שנאה ומרירות כלפיו, עם היכרות יוצאת דופן עם פועלו, כשאתה מאשים את הכותב בחנופה ובמקביל בהתנגדות להכול, ברצון להשתלט על המיינסטרים ובמקביל בפרסום במארב שהוא לא בדיוק צהובון. נראה שמדובר במשהו אישי בינכם, כך שאפשר להגיד שלפחות אין לך אופי מוחלש.
    עוד דבר מעניין: האם אתה אולי הכותב בעצמו? כשמחפשים את שמך בגוגל, עולה מאמר שלו.

  14. 1. במשפט ששהשתמשתי להדגמת דבריו הוא בפירוש מדבר על אמנים שמתחרים אחד בשני ועל אף שאני מסכים ויודע שזה קיים הרי ששוב איזו מין מוטיווציה זו? והרי הציטוט " אלא שהמטרה של אמנים רבים היא להחליש, להתחרות במופנמותם עם אמנים אחרים."

    2. ובאשר לאהבה הרי שאהבה היא לא רק המילה עצמה אלא ההתייחסות והרוח הכללית הנושבת

    3. ובאשר ללכאורה הרי שצידה השני אליבא דה ציקי הוא לבלוט להמם להפיל שנשמע לי לא פחות צורם ןלכן הלכאורה משמש כאן לכל היותר כאפשרות של הכותב להתחמק מאחריות למילים שלו עצמו

    וכן אני לא מחבב את האסטרטגיות רבות השנים והפעלים של האיש ודומיו
    מה לעשות אני מעדיף אמנים שנוגעים בחומר, על אמנים שמתחרבשים בלי סוף בריףרף
    אני מעדיף ציירים טובים על גרפומנים וקשקשנים
    אני מעדיף פסלים על יחצנים של עצמם
    ואני מעדיף משוררים ומוזיקאים שבאמת עושים מוזיקה ובאמת כותבים
    וכן בתור אחד שאוהב אמנות ואמנים אני מן העבר השני לא אוהב טרמפיסטים ומקלקלי מסיבות כוחניים
    לסיכום R באות קטנה אני מציע לך לא להאשים אותי בחוסר הוגנות לפני שאתה אוזר אומץ ומזדהה בשמך מעשה פחדני לכשעצמו שבאמת מתאים לצהובונים
    בברכה שתגדל

  15. ענת סליחה

    אבל את פשוט לא מבינה למה אני מתכוון.
    זה לא קשור ל"כבד" ו"קליל".
    אני לא מדבר על צורה.אני מדבר על תוכן.
    אני חוזר ואומר אין סיבה להמציא קטגוריה שאין לך צורך.
    אם אין לך על מה לכתוב – אל תכתוב.
    אל תמציא קטגוריות חדשות שאין בהם שום צורך ותבזבז את הזמן של האנשים שטורחים לקרוא את זה.
    זה פשוט זילזול בקורא.

    הרצון שלך להדפיס עיתון אמנות זו לא סיבה מספיק טובה לכתוב מאמר.

  16. סליחה אבל בלי לדבר על רמת התוכן וגם לא על הצורה – האם זה לא מה שאמנים ופילוסופים עושים: ממציאים קטגוריות שאין בהן צורך.
    כל מה שניסיתי להגיד (בלי שום הכרות אישית או אינטרס) זה שציקי ניסה (יש יאמרו התיימר) לבדוק מושג מסויים שהוא מצא שיש לו מקום בדיבור על אמנות בתקופה מסויימת. לצורך העניין הוא הביא מספר דוגמאות – דבר מקובל וראוי.
    הייתי שמחה אילו הדיון היה עוסק בתוכן. צורת הכתיבה של ציקי היא לא אקדמית והוא נוטה להגזמות (יש יאמרו פרובקציות), עם זאת הדיבור על אופנה וכוחות השוק בעולם האמנות גם הוא לגיטימי.

    קראתי את הכתבה וגם מכירה באופן די שטחי את המאמרים של חינסקי. בעניין הזה אני מוכרחה להודות שמאד התאכזבתי מרמת הכתבה שעסקה ברכילות אישית ומביכה ולא נגעה כלל לפועלה של חינסקי.

  17. התבעסתי על עצמי ועל שירדתי לגופו של אדם ולא לגופה של כתבה
    ועל זה סליחה
    הסיבה היא שבכתבה אין כלום היא ריקה וכל מה שיש בה הוא האיש
    אך באמת טעיתי ולא הייתי צריך להגיב

  18. ענת אם קראת את הכתבה של יותם פלדמן ומה שאת רואה בה זו רכילות אישית מן הראוי שתקחי את עצמך לטיפול
    האיש הוא ענק ואין לך בכלל יכולת רגשית או שכלית לעקוב אחר דבריו ומזה מובן הקשר שלך ורמת ההזדהות שלך עם המאמר למעלה
    תעשי לעצמך טובה ותחזרי ללמוד
    ואה כן בואי לאירועי הטיאלוי ותראי שם את עוז במיטבו
    ובאשר אליך זמיר זה ממש לא נורא שאתה תוקף את ציקי חזיתית כי מישהו צריך לומר את האמת
    מה שנורא זה שאתה מתייחס בכלל
    ולא אנחנו לא אחים ואין מאחורינו כותב אחד

  19. תעזוב את העמדה של הלוזר, הם לא שם, אף אחד מהם, אבל הם מעניינים, תביא תיזה חדשה
    בסוף אתה בעצם חושב שגם אם הכותב הסתכל על עבודות שלהם פעם, הוא לא ממש ראה ולא ממש הבין
    וסליחה אם לא הבנתי משהו, לא היה לי כוח לחצות את הטקסט בעיון
    על פניו בולשיט

  20. בובי שלום שלום,
    אני בשמחה אקח את עצמי לטיפול אם זה לא יהיה כ"כ יקר כי אני צריכה גם לשלם שכר לימוד.
    אני מבינה שיש לך עמדות מוצקות על המאמרים (ציקי ויותם).
    שים לב שלמאמר של ציקי קוראים: "סקירה אינטואיטיבית" – זאת הכותרת וזה גם אופי המאמר.
    אני שוב אומרת – ציקי הניח תשתית לבדיקה של מושג שהוא מצא לנכון שיש לו מקום באמנות הישראלית בתקופה מסויימת.
    לא הרבה יותר מזה.
    מכאן אפשר ורצוי לדבר על המושג – להפריח את קיומו, להביא דוגמאות נוספות, לסתור, להמשיך את כיוון המחשבה או להתעלם.
    ענת

  21. הדבר הקונסטרוקטיבי ביותר שאת יכולה לעשות למען הכותב זה להזמין אותו לשיעורים שאת משתתפת בהם ועדיף לא אלה על אמנות ישראלית, שיתחיל עם החוץ, באויר קצת יותר נייטרלי

  22. צונזרתי מהניוז של הטוקבקים, מה שבהחלט מחמיא לאפקטיביות של הטיעןן שלי
    אבל עדיין
    אנחנו צריכים רייטינג
    מתברר שיש פה מתנגדים ברמה גבוהה

  23. כולם מדברים על הכל. זה מחליש את הדברים שאומרים.

הוספת תגובה