המניפסט הסוריאליסטי

לאון טרוצקי, דייגו ריברה ואנדרי ברטון. צילום פריץ באך, מקסיקו, 1938

לאון טרוצקי, דייגו ריברה ואנדרי ברטון. צילום פריץ באך, מקסיקו, 1938

מניפסט שחוגג מרד ברציונאליות ובתבונה הקראטזינים שבבסיס התרבות המערבית ושכל כולו נשען עליה ומעריץ אותה.

המניפסטים הסוראליסטים, הראשון (1924) והשני (1930) נולדו בין שתי מלחמות עולם, כשניצוצות המהפכה באמנות, במדע, בפוליטיקה ובמחשבה בוהקים וכבים בלי הרף.

לתנועה, לזרם, לרעיונות, להלך המחשבה ולביטוי הסוראליסטי היתה עת עדנה ובעיקר עת בושה. ועם זאת היום, כשאני קורא מחדש את המניפסטים הסוראליסטים של ברטון אני מרגיש שהחיוניות והיופי של הטקסט וגם רוח מתעתעת של אוונגרד, עדיין פועמים בו. אולי ביחד עם שינויים קלים, ולמרות מה שניתפס כאובררייטינג ,פשטנות ,זילות וקלות כמעט בלתי נסבלת של "הפיתרון הסוריאליסטי".

תביטו מסביב, קצת אחורה בזמן, בהווה ולעתיד ותיראו שהרעיונות הגלומים במניפסטים הסוראליסטים עדיין לא מתו.

בשלב ראשון וכעין "נציג" של מניפסטים אמנותיים קלאסיים אנו מעלים מחדש למארב את תחילת המניפסט הסוראליסטי הראשון של אנדרה ברטון ועם זאת ברוח הסוראליזם אנו מעלים את המניפסט כקובץ סאונד בשני קולות: האחד עלפי התרגום 'הרשמי' והאחר עלפי "פרשנות מכנית" של תוכנת התרגום של גוגל.

בהמשך נמשיך, ואני מניח שגם נשנה, תלוי בכם ובנו.

לשמיעה לחצו כאן:

[audio:http://maarav.org.il/uploads/GM1.mp3]

je ne vois pas la (femme)cachee dans la foret". עטיפת המגזין 'המהפכה הסוראליסטית', גיליון מס' 12 -,15/12/1929, רנה מגריט, פוטומונטאז, 1929. מופיעים עם כיוון השעון: מקסים אלכסנדר, לואי אראגון, אנדרי ברטון, לואי בונואל, ז'אן קואפן, פול אלואר, מרסל פורייר, רנה מגריט, אלברט ולנטין, אנדרי ת'יריון, איב טנג'י, ג'ורג' סאדול, פול נוגה, קאמיל ג'ומנס, מקס ארנסט, סלבדור דאלי

je ne vois pas la (femme)cachee dans la foret". עטיפת המגזין 'המהפכה הסוראליסטית', גיליון מס' 12 -,15/12/1929, רנה מגריט, פוטומונטאז, 1929. מופיעים עם כיוון השעון: מקסים אלכסנדר, לואי אראגון, אנדרי ברטון, לואי בונואל, ז'אן קואפן, פול אלואר, מרסל פורייר, רנה מגריט, אלברט ולנטין, אנדרי ת'יריון, איב טנג'י, ג'ורג' סאדול, פול נוגה, קאמיל ג'ומנס, מקס ארנסט, סלבדור דאלי