פיגורטיביות כטקסט פרשני
27 ביולי, 2009 | מאת זיו נאמן | קטגוריה: אמנות, כללי, שוטףחלקיק:
בעברית תקנית יש לומר "מאט", כך שהמונח "מאיט חלקיקים" מכוון אותנו דווקא אל מאיצי החלקיקים, מכונות הענק שבהן משתמש מדע הפיזיקה כדי לחקור ולגלות את החלקיקים הבסיסיים שמהם מורכב היקום. פנייה זו אל הפיזיקה ודאי אינה מקרית: קסוס גדליוביץ' (עורך מייסד וחבר מערכת מארב), הרי התחיל ללמוד פיזיקה לפני שפנה אל האמנות. עם זאת, מי שמכיר את עבודותיו קשוב גם להד של מושג החלקיקים האלמנטאריים במסורת היהודית, ובייחוד בקבלה; על הדעת עולה מושג שברי הניצוצות, ולצדו הקביעה שלפיה האלמנט הבסיסי של התורה הוא האות היחידה. אין לשכוח גם את מקורה של המלה "חלקיק" במלה "חלק", ואת שרשרת המלים הקשורות בה: חלוקה, מחלוקת, קטע, קומפוננט ופרגמנט. מתוך כך עולה המחשבה על ריבוי החלקיקים – ועל יחסם אל השלם.
האטה:
במדע הפיסיקה, ההאטה האבסולוטית של חלקיק מבחינה אנרגטית, משמעותה קירורו עד קרוב לנקודת האפס האבסולוטית (273- מעלות צלזיוס). בנקודה זאת החלקיק נעשה סטטי. אולם לסוג האטה זה אין קורלציה לעבודותיו של קסוס גדליוביץ' שאפילו בתוך השקט המסתורי שלהן נשארות דינאמיות ויוצרות רזוננס חזק. עוד טכניקה ידועה שבאמצעותה "מאטים" חלקיקים, היא תא הענן (cloud chamber) במאיצי חלקיקים. תא הענן תופס כסנפשוט (snapshot) את עקבות מסלוליהם של חלקיקים הנוצרים מהפיצוץ שמתרחש כאשר שתי אלומות החלקיקים מתנגשות זו בזו. אפשר להסתכל על ציוריו של קסוס גדליוביץ', כסוג של תא ענן המציגים סנאפשוט סטטי של תהליכים ציוריים, שהתרחשו במשך זמן ממושך, רבדים, רבדים, חלק אחר חלק.
קיים גם ה"ניסוי המחשבתי" של אינשטיין, שלפחות בדמיון, יכול להאט את החלקיקים. כל שעליך לעשות הוא לדמיין את עצמך או את קרון הרכבת שבו אתה יושב נע קרוב למהירות האור. במהירות זאת, הזמן עצמו יואט ותוכל לראות את תנועת החלקיקים מואטת באופן ניכר.
אולם, ה"האטה" המשמעותית ביותר של החלקיקים האלמנטאריים שהפיסיקה הצליחה ליצור היא הגדרתם ברמה של ידע, באמצעות השפה. על-ידי כך, החלקיקים החמקמקים, הסמויים מהעין והמתעופפים לכל עבר, מואטים עד עצירתם המוחלטת בתוך סכמות וטבלאות המקבעים אותם בתור הידע והשפה המדעית. שאלות של ידע ושפה רבות נחשפות ביצירותיו של קסוס גדליוביץ'.
מיכאל קסוס-גדליוביץ' – טיפש כמו צייר, טכניקה מעורבת על פרספקס, 2008
אופן השימוש הבסיסי:
השימוש הבסיסי בתערוכה אינו שונה מזה הנעשה בתערוכות ובאירועים אמנותיים אחרים. קראו את הטקסט עד סופו (או לא). נשמו מספר נשימות עמוקות. נסו להיכנס למצב תודעתי, אשר בעת ובעונה אחת הוא רגוע, מרוכז ומשוחרר - מצב של פתיחות לקראת המפגש עם האחר (קסוס גדליוביץ' מתעמק כבר שנים רבות בכתביו של הפילוסוף עמנואל לוינס, שהגותו מתרכזת בשאלת האחר, ובפוטנציאל של מפגש עם פניו של האחר). במצב זה, סיקורו בנחת את העבודות. שימו לב, מתי נשמתכם נעצרת לרגע, מתי הלב מחסיר פעימה, מתי עינכם מתמהמהות, מתעכבות, או חוזרות לעבודה ספציפית או לפרט מסוים בתוך עבודה. המודעות מואטת, כוח התרכזות מתרכז, והתודעה שוהה וממשתהה בפני המפגש עם האחר האמנותי, עם כוחות היופי והמסתורין שלו – באיטיות. (המשך…)