מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
צילום: מיכל יניב

צילום: מיכל יניב

--

עם בוא הזיכרון

עידו הרטוגזון 2004-08-01 09:58:39   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

עם השנים הפכה העיר הלבנה לשחורה. המזרח השתלט עליה, גם האוטובוסים סייעו. נותר רק ספק זיכרון של תל-אביב הלבנה, האשכנזית, האירופית

התמונות שנתלו לאורך שדרות ח"ן לא סייעו בפענוח התעלומה. היה ברור שמשהו קורה פה, אבל לא מה. אפשר היה להבין שכוונת התמונות היא להזכיר לנו שגם הבתים שלאורך השדרה הם חלק חשוב מאותה עיר לבנה המוצגת בשמים כמיצג מוזיאלי, אבל המבטים שנשלחו הצדה העלו את השאלה הבלתי נמנעת: מה, זה הפלא של העיר הלבנה? הרי היא נראית בדיוק כמו אותה עיר מפויחת שאנחנו נהנים לקטר עליה כל השנה. אז מה הופך אותה ללבנה? וישר עלה לראש זאפה, שאמר שאמנות היא פיסת מציאות שהוקפה במסגרת.
אבל קשה להציב מסגרת סביב עיר שלמה, ותל-אביב מסרבת לעבור מהמחוז המוכר של המוזנח, המפוחם והמכוער (אם כי הפיוטי) למחוז הפנטזיונרי של העיר ה"לבנה", זו שנחתה, כמו אחת הערים הנסתרות של קאלוינו, היישר מברלין של רפובליקת ויימאר עם הפונקציונליות המהוללת והסגנון ה"בינלאומי".
ואם העיר הלבנה היא מיתוס, מה בעצם הסיבה לקיומה? איזו מין פונקציה היא ממלאת?

צילום: אלעד רבינוביץ

העיר הלבנה היא אולי התאום המוצלח של תל-אביב. תל-אביב כפי שיכלה להיות. העיר שנישאת בחובה של תל-אביב כהבטחה שלעולם לא מתממשת לבינלאומיות ולתרבות אירופית.

מרפסות העיר הלבנה הן להיטות היתר של אירופאי שמגיע לארץ חמה ומצפה בתמימות לשבת מדי ערב במרפסת. פנטזיית קיט של ברלינאי, שנכסף לאופרה שתי דקות מהים


ההצלחה הגדולה ביותר של הציונות, המיידית ביותר, היתה ביטול הכיסופים לציון. בחום הכבד של ציון, הכיסופים משנים כיוון ומכוונים חזרה לגולה: לרחובותיה הרחבים של פטרסבורג, לשדרות של ברלין. כך סייעה העיר הלבנה בהדחקתה של העיירה השחורה שהיתה שם לפניה, ובבניית אירופה במזרח התיכון. העיר הלבנה היתה תו נוסטלגי לערים הלבנות שנותרו מאחור, ושימשה הבטחה לאירופה במזרח. המרפסות הרבות שלה מעלות על הדעת להיטות יתר של אירופאים שמגיעים לארץ חמה ומצפים בתמימות לשבת מדי ערב במרפסת. גם הדקלים הרבים השתולים לצד הבתים בשדרות ח"ן מכוונים לקיבעון אירופי. העיר עוצבה כפנטזיית הקיט של הברלינאי הממוצע, שנכסף לברלין שבדרום עם אופרה שתי דקות מהים.
עם השנים חזרה העיר הלבנה והפכה לעיר שחורה. המזרח השתלט עליה. גם האוטובוסים סייעו. כיסופי הוותיקים לאירופה פינו מקום לדורות הצעירים של "אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי". בכוריה של תל-אביב, שכעת שהפנו את מבטם לרומא, פריז וברלין, טיפחו במרץ ספק זיכרון ישן, ספק מיתוס, על תל-אביב הלבנה, האירופית, האשכנזית והפונקציונלית. תל-אביב של חלוציות, רציונליזם ותרבות. הזיכרון היה לקינה, לגעגוע מלנכולי אל מה שאבד - עד שבעשור האחרון, עם תנופת הבנייה המחודשת בתל-אביב והמטמורפוזה בדמותה האידיאית של המדינה, התברר גורלה של זו: זו כבר אינה עיר שחורה, וגם לא עיר לבנה. זוהי עיר שצבועה בצבעים של מסטיק. עיר של פופ ואמריקאיות!
העיר הלבנה כבר אינה האלטרנטיבה האורבת בפתח. וכאשר איבדה העיר הלבנה את הרלבנטיות שלה, היא הוכשרה להיות מושמת בגנזך העירוני כזיכרון נעים. אירופאיות בשמורה.

תחנה מרכזית בתל אביב. צילום: אבא ריצ'מן

אנחנו חיים בעיר השחורה היפה בעולם. הרוח האמיתית של תל-אביב אינה רוחה של העיר לבנה, אלא הרוח הנפלטת מאגזוזי האוטובוסים היישר על הסועדים בדוכני השווארמה של רחוב קינג ג'ורג'


טוב שהכירו בעיר הלבנה. היא מוסיפה ניחוח נוסף, תלוש וקלוש ככל שיהיה, לשלל הניחוחות התל-אביביים. ובכל זאת כדאי שנלמד גם להעריך יותר את העיר השחורה שבתוכה אנחנו חיים, על כיעורה הפיוטי והעזובה הנונשלנטית שלה. נרים את העיניים בגאון אל הבניינים המושחרים שלנו, אל הרחובות הים-תיכוניים והקטסטרופות התברואתיות. נאמר: אנחנו חיים בעיר השחורה היפה בעולם. הרוח האמיתית של תל-אביב אינה רוחה של העיר לבנה, אלא הרוח הנפלטת מאגזוזי האוטובוסים היישר על הסועדים בדוכני השווארמה ברחוב קינג ג'ורג', ברחובות התחנה המרכזית וכמעט בכל מקום.
העיר הלבנה היא פיקציה נחמדה, אבל במקום להתגעגע למה שתל-אביב אף פעם לא תהיה, אולי עדיף לאהוב את מה שהיא.

צילום: מיכל יניב

 

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
too bad u copy sharon rotbard's article
dan

its all very nice and politically concious. too bad sharon rotbard had the same article named, surprisingly, "black city" the most annoying thing is that a magazine that is supposed to bring new ideas and thoughts recycles shamlessly, while personalizing it by mr hertogzon and not giving credit or links to the original. better luck next time

אי-מייל פורסם ב-16:42 ,05/08/2004
2
אחלה מאמר
מרשל

אני כבר מתגעגע לעיר הווירטואלית..

פורסם ב-18:11 ,05/08/2004
3
לדן שלום
עידו הרטוגזון

דן שלום,

אני חייב להודות שלא קראתי את המאמר של שרון רוטברד לפני שכתבתי מאמר קצר זה. אם היה דמיון בין שני המאמרים בנקודות שונות, הרי שמקור זה בטעות מצערת.

אודה לך אם תשלח לנו לינק לאותו מאמר ואני בטוח שעורך האתר לא יתנגד להציבו במרחב הוירטואלי של העיר הירוקה.

בברכה,

עידו הרטוגזון

אי-מייל פורסם ב-19:49 ,05/08/2004
4
משפט אחד אומר הכל
א.ש.

"המזרח השתלט עליה". וחבל שכך.

פורסם ב-20:53 ,05/08/2004
5
מצטער על ההתלהמות קודם אבל...
dan

נראה לי ראוי להיות מודע לאנשים קודמים שכתבו ופירסמו תוך שימוש באותם המושגים בדיוק. אני מבין שהדיבור שלך הוא יותר אסתטי בעוד של רוטברד יותר חברתי (או תכנוני) ועדיין, הוא זכה לפרסום רב. למרות שאני חושב שהמאמר קצת חד "צודק" מידי, הנה קטע ממנו (אולי מדובר בתת מודע קולקטיבי אבל תוכל לראותאת הדמיון):
"... וכשמדובר בתל אביב, מזה זמן רב, הסיפור של המנצחים נקרא 'עיר לבנה', המפסידים הם כל אלה שלא מוצאים את עצמם בתוך הסיפור הזה, ושרואים את הסיפור שלהם-עצמם הולך ונמחק. לסיפור שלהם ולעיר שלהם אפשר לקרוא "עיר שחורה". במפה העירונית, הגיאוגרפיה של "עיר שחורה" משפרעת על פני רבעים 7, 8, ו-9, והיא כוללת את יפו ואת שכונותיה הדרומיות והמזרחיות של תל אביב..."

הקישור המלא הוא
www.bimkom.org/dynContent/ articles/white%20city,%20black%20city.pdf

המאמר התפרסם במקור בעיתון העיר, וגם קיבל רפרנסים רבים לאחרונה אצל אסתר זנדברג ואחרים בהארץ סביב הכרזת אונסקו על העיר הלבנה...

שבת שלום,
דן

אי-מייל פורסם ב-21:46 ,06/08/2004
6
הקישור להארץ.
dan

למשל http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=427850&contrassID=2&subContrassID=3&sbSubContrassID=0


ועוד חמרים נמצאים באתר ההוצאה 'בבל'

אי-מייל פורסם ב-21:51 ,06/08/2004
7
לינק למאמר של רוטברד באתר "במקום"
שאולה

"עיר לבנה, עיר שחורה: אנטומיה של רצח עיר"
http://www.bimkom.org/dynContent/articles/white%20city,%20black%20city.pdf

פורסם ב-10:20 ,12/08/2004
8
הסבר נוסף על הכתבה (בהקשר ל -1)
עידו הרטוגזון

עיתונאי אחד ביקש ממני לתמצת לו לצורך כתבה את עמדתי בנוגע לעיר הלבנה. אחרי שעשיתי זאת הרגשתי שאולי התשובה הקצרה סייעה לחדד כמה נקודות שאולי לא היו ברורות כל צורכן מהמאמר. להלן התגובה שמסרתי לו ובסופה סיכום.

"אני לא נגד העיר הלבנה, ולא נגד ההכרה שתל אביב קיבלה כעיר לבנה. עם זאת העובדה, שקשה כל כך לאתר את העיר הלבנה המדוברת הזו, מעלה את החשש שבחלקה הגדול העיר הלבנה היא פיקציה המקודמת מאינטרסים שונים: תדמיתיים ופוליטיים. כגוף חי, העיר הלבנה אינה קיימת עוד - ההכרה שהיא קיבלה מסמנת בעיקר את הפיכתה למוצג מוזיאלי המנותק מהמציאות האורבנית של תל אביב.
שימור אתרים הוא כשלעצמו מבורך, אבל בעיר הלבנה יש משהו תלוש ובמיוחד כשהיא באה על רקע של התעלמות מהאופי האמיתי של תל אביב כפי שהוא מתגלה לכל מי שעוצר בעיר למספר דקות. תל אביב היא לא עיר לבנה, ולא עיר מודרניסטית אלא עיר ג'ונגל צבעונית שחוגגת את הבלאגן, הניגודים וחיות משולחת רסן. במובן הזה, היא יצירה ישראלית ואפילו יהודית מקורית מובהקת שמורכבת מבניני באוהאוס ישנים, שלטי ניאון שרופים, חנויות בגדים שיקיות, עובדים זרים ואוטובוסים פולטי עשן. דף תלמודי חי ונושם. דווקא האנטי-אסתטיקה הזו של העיר התל אביבית היא האסתטיקה המובהקת שלה והפיוט שלה הישראלי כל כך. את הפיוט הזה, אי אפשר לתפוס בשום סוג של פרוייקט שימור, אותו אפשר רק לתפוס כשהולכים את הרחובות של תל אביב ופותחים את העיניים ואת הלב ליופי הייחודי שלה."

עד כאן הציטוט.

מה שאני מנסה לומר זה שאסור להתבלבל בין העיר השחורה שרוטברד מדבר עליה לבין העיר השחורה שאני התייחסתי אליה במאמרי. אלו שני מושגים שונים בתכלית שמשותף להם רק השם, אולי באשמתי, משום שלא הכרתי את מאמרו של רוטברד בזמנו. רוטברד מדבר על העיר השחורה כאיזור מקופח וכמורשת תרבותית-היסטורית הנמצאת בסכנה מסיבות שונות. אני לעומת זאת מתעניין בעיר שחורה שנמצאת בכל רחבי תל-אביב. מה שמאפיין אותה אינו מורשת אלא להפך, חוסר כבוד מוחלט למורשת לכל שימור, ומראה חסר רסן וג'ונגלי.

אי-מייל פורסם ב-17:15 ,14/09/2004
על עידו הרטוגזון

עידו הרטוגזון הוא סופר, עיתונאי העוסק בנושאי תרבות ויהדות וחבר בלהקת פרווה חמה.

עוד מ עידו הרטוגזון
אתר אינטרנט אתר הבית של הכותב
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה